Eurooppalaisen teatterin historiaa

Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 55

Eurooppalaisen teatterin historiaa

 
Pulcinella seuralaisineen, Giovanni Battista Tiepolon fresko [Cesare Molinari: La Commedia dell’arte. 1985]

Johdanto

”Teatterissa totuus on aina vaelluksella.” (Peter Brook) Aineistosta Tämä verkkoaineisto pohjautuu Teatterikorkeakoulun Avoimen Yliopiston julkaisemaan ja Pentti Paavolainen kirjoittamaan opintokansioon Eurooppalaisen teatterin historiaa (1997). Aineiston alkujaksot 1–8 on […]
elo 17, 2016 /
Luolamaalaus [Brockett. History of the Theatre. 2003]

1
Teatterin alkumuodot ja antiikin Kreikka

Tässä opintojaksossa käsittelemme ensin yleisiä teatterihistoriaan liittyviä kysymyksiä. Pääpaino on kuitenkin ”eurooppalaisen teatterin juurissa”.
elo 3, 2016 /
Näyttelijä ja naamio, Rooma 200 ekr, Museo Nazionale, Napoli [Ronald Hardwood: All the Wordl’s a Stage, 1984]

2
Antiikin Rooma ja keskiajan teatteri

Toinen opintojakso liikkuu lähes parin tuhannen vuoden aikavälillä. Tapaamme roomalaisia teatterintekijöitä. Tarkastelemme kristinuskon suhdetta teatteriin. Pohdimme mitä pitäisi ajatella antiikin teatterimuotojen suhteesta Länsi-Euroopan keskiaikaan. Osoitamme, kuinka antiikin traditio ei […]
elo 3, 2016 /
William Shakespeare. [Harrison. Introducing Shakespeare. 1972]

3
Englannin renessanssi ja Shakespeare

Kolmannessa opintojaksossa lähestymme oman aikamme historiaa. Se vaikuttaa meihin suoremmin kuin aiemmissa jaksoissa, minkä vuoksi kerronnan tempo hidastuu. Tässä ja myös seuraavassa jaksossa pysyttelemme pelkästään […]
elo 3, 2016 /
Teatro Olimpico, Vicenza  [Leacroft. Theatre and Playhouse. 1985]

4
Italia, Ranska ja Molière

Tässä opintojaksossa palaamme vielä Italiaan ja kahteen tärkeään renessanssin ilmiöön, perspektiivilavastuksen syntyyn ja commedia dell’arteen. Sen jälkeen siirrymme Ranskaan, josta 1600-luvulla tuli Euroopan johtava kulttuurimaa […]
elo 3, 2016 /
Kolmatta säätyä aitiossa. Louis-Léopold Boilly, Une loge, un jour de spectacle gratuit, 1830 
[Jacqueline de Jomaron. Le Théâtre en France. Paris 1992]

5
Valistus, Saksa ja romantiikka

Tämä opintojakso aloittaa uuden maantieteellisen kierroksen. Aloitamme Englannista ja Ranskasta, mutta pääasiassa tarkastelemme Saksaa, jonka teatterielämä ja draama nousivat valistuksen ja varhaisromantiikan hengessä 1700-luvun lopulla. […]
elo 3, 2016 /
Milanon La Scala, anonyymi kuvitus 1800-luvulta. [Theater Wissenschafltiche Samlung der Universität zu Köln. Andreás Batta: Ooppera, säveltäjät, teokset, esittäjät. 2005]

6
Realismia kohti ja siitä pois

Ranskan vallankumoussodat päättyivät Wienin kongressiin 1815. Siitä kului sata vuotta ensimmäisen maailmansodan puhkeamiseen Euroopassa 1914. Tärkeät 1800-luvun käännekohdat esitellään tässä johdannossa. Yleisesti 1800-lukua on nimitetty […]
elo 3, 2016 /
Piscatorin lavastus Erns Tollerin näytelmään Hoplaa, me elämme. 1927, Berliini [Erwin Piscator. Das politische Theater (toim. Ludwig Hoffmann). Berlin 1968]

7
Ohjaajat ja modernin teatterin nousu

Eurooppalaisia ja pohjoisamerikkalaisia 1900-luvun ajan hallitsi voimakkaasti ajatus modernista. Elettiin aikaa, joka oli erityisen ainutlaatuista. Katkos menneeseen koettiin tai haluttiin nähdä peruuttamattomaana ja teatterissa unelma […]
elo 3, 2016 /
Brecht, Rummut yössä, Otto Reigbertin lavastusluonnos, 1922. [Münchenin teatterimuseo, Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]

8
Eeppinen, absurdi ja uusin teatteri

Nykyaikaa voi lähestyä monella tavalla. Tärkein kysymys liittyy kuitenkin siihen, mitä pidämme tärkeänä; mikä on sen arvoista, että siitä täytyy erikseen mainita? Tämä aineisto päättyy […]
elo 3, 2016 /
Taganka-teatteri valmisti järjestelmän kannalta hankalia esityksiä kaiken aikaa. Juri Trifonovin romaani Talo Rantakadulla (1980) antoi pohjan esitykselle, jossa käsiteltiin puhdistuksia puolue-eliitin asuintalon näkökulmasta. Simultaaninen näyttämökuva ja eri aikatasot luontuivat siihen hyvin. [Le théâtre. Bordas 1989]

9
Teatteri kylmän sodan jälkeen n. 1985—2005

Tämän jakson teemaksi on valittu teatterin rooli siinä poliittisessa muutoksessa, kun kylmä sota päättyi ja sosialistiset maat siirtyivät 1990-luvun alusta alkaen markkinatalouteen.
elo 1, 2016 /
Haren Stuff Happens Lontoossa, Olivier Theatre, 2004 [The Drama Review, 50:3, 1,2006]

10
Teatteri, globalisaatio ja sen kriisit

Tässä viimeisessä jaksossa on aiheellista tarkastella teatterin tuoreimpia ilmiöitä 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulta vuoteen 2016. Nykyhetkeä on vaikeampi hahmottaa yhtä kirkkaasti kuin menneisyyttä, sillä tärkeät […]
kesä 13, 2016 /