5
Valistus, Saksa ja romantiikka

5
Valistus, Saksa ja romantiikka

Tämä opintojakso aloittaa uuden maantieteellisen kierroksen. Aloitamme Englannista ja Ranskasta, mutta pääasiassa tarkastelemme Saksaa, jonka teatterielämä ja draama nousivat valistuksen ja varhaisromantiikan hengessä 1700-luvun lopulla. Saksalaisen kulttuurin ja talouden nousu ajoittui 1800-luvulle, jolloin siellä kukoistanut romantiikan taidesuuntaus inspiroi koko Eurooppaa. Luvun pääteema liittyy uuden yhteiskunnallisen luokan, porvariston nousuun. Tapa, jolla muutos vaikutti teatteriin, tai porvarillisten näytelmien synty ympäri Eurooppaa on opintojakson kantava teema.
 
Kolmatta säätyä aitiossa. Louis-Léopold Boilly, Une loge, un jour de spectacle gratuit, 1830 
[Jacqueline de Jomaron. Le Théâtre en France. Paris 1992]

5
Valistus, Saksa ja romantiikka

Tämä opintojakso aloittaa uuden maantieteellisen kierroksen. Aloitamme Englannista ja Ranskasta, mutta pääasiassa tarkastelemme Saksaa, jonka teatterielämä ja draama nousivat valistuksen ja varhaisromantiikan hengessä 1700-luvun lopulla. […]
elo 3, 2016 / Add Comment

5.1
Englannin teatterista 1660—

Englannin teatterista puhuttiin edellisen kerran Shakespearen ja hänen seuraajiensa yhteydessä. Pääpaino oli teattereiden sulkemisessa ja elinvoimaisen tradition katkeamisessa. Vuosina 1642–1660, sisällissodan ja Oliver Cromwellin johtaman […]
elo 3, 2016 / Add Comment

5.2
David Garrick ja hänen vaikutuksensa

David Garrick (1717–1779) on suuri englantilainen näyttelijä, jonka aikana Drury Lane -teatterin taso kohosi. Siitä tuli pariksi vuosikymmeneksi yksi Euroopan johtavista teattereista. Jo varhain saavutetun […]
elo 3, 2016 / Add Comment

5.3
Italia, Tanska ja Ruotsi 1700-luvulla

Italia Italian valtiollisen hajanaisuuden vuoksi useat merkittävät keskukset kuten Venetsia, Milano ja Rooma alkoivat kilpailla kulttuurin alueella. 1700-luvun arkeologiset löydöt olivat edistäneet Italiaan tehtävää kulttuurimatkailua. Turismista […]
elo 3, 2016 / Add Comment

5.4
Ranskan teatteriolot ja kirjailijat

Ranska hävisi jatkuvasti sodissaan Euroopassa ja siirtomaissa 1700-luvulla. Yksinvaltaista hallintojärjestelmää ei uudistettu, minkä vuoksi kolmas sääty jäi päätöksenteon ulkopuolelle. Sääty viittasi kaikkiin muihin kuin aatelistoon […]
elo 3, 2016 / Add Comment

5.5
Näyttelemisen peruskysymyksiä

1700-luvulla myös Ranskassa virisi keskusteluja hyvän näyttelemisen luonteesta. Keskustelua käytiin myös Englannin kanaalin yli. Ranskalaisia kirjoja alettiin kääntää englanniksi ja päinvastoin. David Garrickin maine levisi […]
elo 3, 2016 / Add Comment

5.6
Porvarillinen draama ja vallankumous

1700-luvun tärkein kehitys tapahtui vakavan draaman puolelta. Sen kautta kolmannen säädyn edustajat, porvaristo, käsityöläiset ja palvelijat saivat äänensä kuulumaan. Näytelmissä alettiin kritisoida aatelissäädyn moraalittomuutta. Samalla […]
elo 3, 2016 / Add Comment

5.7
Saksan teatteriolot: Sturm und Drang

Saksan teatteriolot olivat olleet myöhäiskeskiajalla ja renessanssin aikana vilkkaat. Teatteritoiminta koostui kaupunkien näytännöistä sekä koulu- ja yliopistojärjestelmän laajasta näytelmäharrastuksesta. 1500-luvun lopulta alkaen myös italialaisia seurueita […]
elo 3, 2016 / Add Comment

5.9
Romantiikka Saksassa ja muualla

Romantiikan ideologinen tausta on moninainen. Romantiikan juuret ovat 1700-luvulla, mutta vasta 1800-luvun alun tapahtumat, vallankumoukset ja ihmisen pahuuden, eli romantikoille demonisuuden paljastumiset antoivat sysäyksen romantiikalle. […]
elo 3, 2016 / Add Comment