7.2
Praesens-ryhmä

7.2
Praesens-ryhmä

Ritva Arvelo (s. 1921) ja Raija Riikkala (s. 1920) perustivat Praesens-ryhmän syksyllä 1961. Viisi vuotta aiemmin, 1956, oli jo yritetty kerätä Praesens-ryhmän nimikkeen alle vapaan tanssin vähäisiä voimavaroja, mutta tuloksena oli vain muutamia tanssinäytöksiä. Vuonna 1961 Praesens-ryhmän tanssiopettajaksi saatiin Yhdysvalloista palannut Riitta Vainio. Hän jätti kuitenkin pian ryhmän ja perusti oman koulun, koska ei pitänyt Praesensin toimintaa tarpeeksi kunnianhimoisena. Kenties myös Arvelon ja Vainion erilaisille tanssinäkemyksille ja vahvoille persoonille ei riittänyt tilaa saman ryhmän parissa.

Arvelon tanssitausta oli vapaassa tanssissa. Hän oli Maggie Gripenbergin oppilas ja ryhmän jäsen 1938–1947 ja lisäksi hänet tunnettiin näyttelijänä, elokuvaohjaajana ja kulttuurikirjoittajana. Myös Vainion varhaiset juuret ovat voimistelussa ja vapaassa tanssissa, mutta kokemukset amerikkalaisesta modernista tanssista ja sen vahvoista tanssitekniikkoista kannustivat Vainiota irtautumaan vapaan tanssin harrastajamaisesta toiminnasta. Vainio halusi kouluttaa modernin tanssin tanssijoita, jotka hallitsivat ruumiinsa siinä missä balettitanssijatkin.

Praesens-ryhmä toimi koko 1960-luvun harrastajapohjalla ilman vakituisia tanssijoita. Käytännössä samat tanssijat saattoivat esiintyä sekä Praesens-ryhmässä että Riitta Vainion tanssiryhmässä. Praesens-ryhmän esitysten vaikutteet tulivat vapaasta tanssista, teatterista ja amerikkalaisesta modernista tanssista. Ryhmän johtajana toimi Ritva Arvelo. Hänen merkittävimpiä koreografioitaan olivat Frederico Garcia Lorcan näytelmään Bernarda Alban talo perustuva Musta talo ja Päärynänmuotoinen tanssi.

Vainio vetäytyi väsyneenä taidetanssin kentältä vuonna 1968. Praesens-ryhmän asema vahvistui. Vuonna 1971 Praesens-ryhmään palkattiin ensimmäiset työntekijät: Ritva Arvelo, Rauni Koskinen, Pirjo Viitanen, Hannele Keinänen ja Maria Wolska. Pian Keinänen ja Viitanen jättivät ryhmän ja tilalle tuli Marjo Kuusela.

Praesens-ryhmä liittyi myös vuonna 1971 perustettuun Teatterikeskukseen, joka toimi vapaiden teatteriryhmien yhteistyöorganisaationa. Teatterikeskukseen ryhmittyneet teatteriryhmät halusivat korostaa teatterin yhteiskunnallista merkitystä. Myös Praesens-ryhmän 1970-luvun ohjelmistossa korostui ajankohtaisten yhteiskunnallisten aiheitten poikkitaiteellinen käsittely. Esimerkiksi Ritva Arvelon koreografioima ja ohjaama tanssiteatteriesitys Irtonaiset vuodelta 1971 käsitteli sketsimäisin kohtauksin naisen asemaa ja rooleja yhteiskunnassa. Mukana oli tanssijoiden lisäksi myös näyttelijöitä.

Palkallisen Praesens-ryhmän alkutaival oli taloudellisesti ja taiteellisesti riitainen. Marjo Kuusela, Maria Wolska ja Pirjo Viitanen jättivät ryhmän jo vuonna 1972 ja perustivat Tanssiteatteri Raatikon aluksi nimellä Tanssiteatteri -72.

Praesens-ryhmä jatkoi kuitenkin ammattimaista toimintaa erilaisin kokoonpanoin Ritva Arvelon johdolla vuoteen 1974 asti. Tosin vielä vuodelta 1976 löytyy käsiohjelmista mainintoja Praesens-ryhmän nimellä tapahtuneista tanssiesityksistä.

Artikkeli

Riikka Korppi-Tommola: Teatterin ja tanssin moninainen – Ritva Arvelo ja modern tanssin sukupolvet. Ennen ja Nyt nettijulkaisu 2011.