4.4
Tanssitaiteilijoita ja tanssinäkemyksiä

4.4
Tanssitaiteilijoita ja tanssinäkemyksiä

Seuraavaan luetteloon on kerätty vapaan tanssin edustajia. He ovat järjestäneet oman tanssinäytöksen tai heillä on ollut oma koulu Suomessa. Jotkut ovat toimineet myös tanssijoina ja tanssinopettajina Keski-Euroopassa. Tiedot on kerätty useista eri lähteistä ja saattavat sisältää virheitä, ne kuitenkin välittivät toiminnan pääpiirteet ja laajuuden.

Aira Arja (ent. Pyykönen)

  • Helvi Salmisen oppilas
  • tanssidiplomi Gret Palucca -koulusta Saksasta
  • oma tanssi-ilta sekä Berliinissä että Helsingissä 1934
  • opettajana Elna Koposen liikuntakoulussa

Annsi Bergh (1900–1932)

  • Gripenbergin oppilas
  • yhteisnäytös Mary Hougbergin ja Taina Helveen kanssa 1920
  • tanssiopintoja Helleraussa 1920-luvulla ja 1928–1932 opettajana Hellerau–Laxenburg-koulussa
  • tanssijana Hellerau–Laxenburg-tanssiryhmässä

Martta Bröyer (1897–1979)

  • Hertta Idmanin oppilas
  • opintoja Helleraussa sekä Mary Wigmanin koulussa
  • oma koulu Helsingissä vuodesta 1925 lähtien, omia ja oppilasnäytöksiä
  • erikoistui tanssiin lausunnan säestyksellä

Ella Eronen (1900–1987)

  • Helvi Salmisen oppilas
  • omia näytöksiä 1933 ja 1934
  • polvivamma katkaisi tanssiuran

Lempi Eskelinen

  • Helvi Salmisen oppilas
  • oma koulu Helsingissä yhdessä Telma Tuuloksen kanssa

Maggie Gripenberg (1881–1976)

Katso luku 2.2 Maggie Gripenberg  suomalaisen taidetanssin uranuurtaja

Irja Hagfors (1905–1988)

  • Gripenbergin oppilas, opiskeli myös balettia
  • diplomi Hellerau–Laxenburg-koulusta 1926–1928
  • ensimmäinen oma näytös 1928
  • opettajana Helvi Salmisen koulussa 1928
  • tanssijakiinnityksiä Saksan ja Sveitsin teattereissa, Trudi Schoopin sekä Harald Kreutzbergin ryhmissä
  • oma koulu Helsingissä 1940-luvulla
  • tanssikriitikkona Uusi Suomi 1944–1948, Vapaa sana ja Kansan Uutiset 1948–1982
  • koreografia Kaarina Maununtytär Suomen Kansallisbaletille 1962

Taina Helve (1904–1969)

  • Gripenbergin oppilas
  • tanssiopintoja Helleraussa
  • useita tanssinäytöksiä 1920-luvulla
  • oma koulu Helsingissä, seuratansseja ja plastiikkaa 1921–1930, muutti Kokkolaan ja jatkoi siellä tanssinopettajana

Mary Hougberg (1898–1964)

  • Gripenbergin oppilas
  • tanssiopintoja Hellerau–Laxenburgissa, Rudolf Labanin ja Kurt Joossin johdolla
  • tanssinäytöksiä Suomessa ja Keski-Euroopassa Hellerau–Laxenburg-ryhmässä sekä Suzanne Perrotet’n kanssa 1920-luvulla
  • tanssikoulu Zürichissä
  • oma tanssikoulu Helsingissä vuodesta 1932 lähtien

Sari (Sara, Sarah) Jankelow (1895–1972)

  • Gripenbergin oppilas
  • tanssiopintoja Mary Wigmanin, Rudolf Labanin ja Kurt Joossin johdolla, balettia Mihail Fokinin johdolla
  • omia näytöksiä 1920-luvun taitteessa Suomessa
  • tanssijana Saksan teattereissa 1923–1932, Kölnin teatterin tanssiryhmän johtaja 1924–1926, Essen teatterin tanssiryhmän johtaja 1926–1931, teatterikoreografioita Kansan Näyttämölle
  • oma koulu Helsingissä vuodesta 1932 lähtien

Johanna Laakkosen artikkeli Balettimestari ja modernisti – Sari Jankelow Weimarissa (sivut 35–56), Teatterimuseon nettijulkaisussa WEIMARISTA VALTOIHIN – kansainvälisyys suomalaisessa tanssissa

Mirri Karpio (s. 1917)

  • Esteri Suontaan oppilas
  • opettaja ja säestäjä Puolanne–Karpio-koulussa 1944–1982

Anitra Karto (1913–1960)

  • Toini Karton tytär ja oppilas
  • opintoja Hellerau–Laxenburg ja Bodenwieser -kouluissa
  • voimistelunopettaja
  • omia näytöksiä
  • tanssinopettajana Gustafsson–Karto-koulussa ja SF:n filmikoulussa

Toini Gustafsson-Karto (1889–1970)

  • Hilma Liimanin oppilas
  • tanssiopintoja Saksassa
  • salonkitanssien opettaja Helsingin Tanssiopistossa
  • oma koulu 1918–1949

Elna Koponen os. Tamminen

  • voimistelunopettaja
  • oma liikuntakoulu vuodesta 1930 alkaen, opetusta voimistelussa ja tanssissa, oppilasnäytöksiä
  • koulussa opettivat myös Aira Arja ja Maija Varmaala
  • siirtyi myöhemmin pelkästään voimistelun puolelle

Anna-Maija Kuoppamäki

  • Gripenbergin oppilas
  • opintoja Helleraussa
  • opettajana Hellerau–Laxenburg-koulussa

Wini Laine

  • Gripenbergin oppilas
  • oma näytös 1921
  • lähti Suomesta, mm. Karlsruhen teatterin tanssiryhmän johtaja 1922–1926

Hagar Lehtikanto (1912–1982)

  • Esteri Suontaan oppilas, myös balettiopintoja
  • tanssiopintoja Saksassa Mary Wigmanin, Gret Paluccan ja Jutta Klamtin kouluissa 1935–1939
  • oma näytös sekä Berliinissa että Vaasassa 1939
  • oma koulu Helsingissä ja myöhemmin Vaasassa, opetti sekä vapaata tanssia että balettia

Ilta Leiviskä (1907–1979)

  • Gripenbergin oppilas
  • Gripenbergin koulu ja Sibelius Akatemian liikuntatunnit siirtyivät Ilta Leiviskälle 1950-luvun alussa
  • oma koulu 1958–1967

Maija Leppo

  • opintoja Hellerau–Laxenburg-koulussa
  • oma näytös 1938
  • oma koulu Helsingissä ja myöhemmin Tampereella

Kaarina Mansikkala os. Kuoppamäki (1914–1984)

  • Gripenbergin oppilas
  • oma näytös Vaasassa 1938
  • koulu Helsingissä 1944–1962

Ester Naparstok (1898–1986)

Artikkeli Hannele Niiranen: Ester Naparstok: Tanssin täytyy olla totta

Marianne Pontan (1901–kuollut Meksikossa 1973)

  • Gripenbergin oppilas
  • opintoja Hellerau-koulussa
  • opettajana Hellerau–Laxenburg-koulussa sekä tanssijana koulun ryhmässä
  • oma tanssikoulu Pariisissa Doris Helphen kanssa 1932–1940 ja myöhemmin koulu Meksikossa Ilonka Bródyn kanssa

Elsa Puolanne (1906–1996)

Katso luku 4.5 Elsa Puolanne

Bertta Reiho (1910–1984)

  • Gripenbergin ja Suontaan oppilas
  • voimistelunopettaja
  • oma koulu Tampereella

Helvi Salminen (1892–1961)

Artikkeli otteita Elsa Enäjärven artikkelista Suomalaisetko kömpelöitä – Helvi Salmisen haastattelu, Suomen Kuvalehti 20/1928

  • Gripenbergin oppilas
  • voimistelunopettaja
  • tanssiopintoja Saksassa mm. Mary Wigman
  • oma koulu vuodesta 1925 lähtien, aluksi yhdessä Ester Napartokin kanssa

Esteri Suontaa (1896–1973)

  • Gripenbergin sekä Hertta Idmanin oppilas
  • voimistelunopettaja
  • tanssiopintoja Saksassa mm. Mary Wigman, Gret Palucca
  • oma koulu vuodesta 1926 alkaen

Telma Tuulos (1902–1982)

  • Helvi Salmisen ja Ester Naparstokin oppilas
  • tanssiopintoja Saksassa sekä Yhdysvalloissa 1932–1933
  • koulu yhdessä Lempi Eskelisen kanssa Helsingissä 1933–1935 ja oma koulu Turussa vuodesta 1935 lähtien

Maija Varmaala

  • Gripenbergin oppilas
  • diplomi Günther-koulusta Saksasta
  • opettaja Koposen liikuntakoulussa sekä oma koulu Turussa

Mirjam Viippola

  • Gripenbergin oppilas
  • oma liikuntakoulu Lahdessa vuodesta 1945 alkaen
  • painottui voimisteluun

Lisäksi 1920- ja 30-luvulla Suomessa oli muutamia tanssitaiteilijoita, joita on vaikea sovittaa baletin tai vapaan tanssin piiriin.

Edith von Bonsdorff (1890–1968)

  • tanssiopintoja Gripenbegin johdolla, balettiopintoja Ruotsissa Jean Börlinin ja Jenny Hasselqvistin johdolla
  • esiintyi yhdessä Jean Börlinin kanssa jo 1919, Ballets Suédoisin jäsen 1923–1925,
  • runsaasti omia tanssinäytöksiä ja kiertueita Suomessa 1920-luvulla, avustajina mm. Kaarlo Eronen ja Alexander Saxelin sekä Helvi Salmisen oppilaat

Leena Rintala (1921–?)

  • syntyjään kiinalainen, suomalainen Jussi Rintala ”adoptoi” Leenan ja toi hänet Suomeen
  • esitti itämaisia tansseja omissa näytöksissään 1935 ja 1936 sekä ravintoloissa

Jukka O. Miettisen artikkeli Tanssija idän ja lännen välissä – Leena Rintala ja hänen kaakkoisaasialainen ohjelmistonsa (sivut 9–34), Teatterimuseon nettijulkaisussa WEIMARISTA VALTOIHIN – kansainvälisyys suomalaisessa tanssissa.

Sage Gundborg (1905–2001)

  • balettiopintoja Helsingin Tanssiopistossa, myös Gripenbergin oppilas
  • opiskeli itämaisia tansseja Keski-Euroopassa
  • oma näytös 1937
  • lyhyen aikaa oma koulu Helsingissä 1929–1931, opetusohjelmassa sekä rytmistä voimistelua että balettia, opetti myöhemmin 1930-luvulla balettiharjoituksia Gripenberg koulussa

1920-luvulla useimmat tanssinäytökset olivat sooloesityksiä. 1930-luvulla näytöstoiminnan painopiste siirtyi koulujen oppilasnäytöksiin ja tämä suuntaus jatkui vapaan tanssin vähittäiseen kuihtumiseen asti.

Tanssi syntyi samalla hetkellä kuin elämä – tanssinäkemyksiä vuodelta 1944

Eeva-lehti kysyi vuonna 1944 muutamilta vapaan tanssin edustajilta, miten he määrittelevät ja kokevat tanssin. Näin he vastasivat.

Hagar Lehtikanto-Tiiro, Vaasa: ”Tanssin perusominaisuus on keveys. Tämän johdosta liittyy traagilliseenkin tanssiin valoisa harmooninen aines, joka taittaa tuskalta kärjen.”

Ester Lindgren, Turku: ”Tanssi!… ruumiin harmooninen liikunta sielunliikkeitten ilmentämiseksi; sen alistaminen kauneuden palvelukseen täydellisen tasapainon vallitessa fyysillisen ja psyykillisen olemuksen välillä.”

Ester Naparstok, Tampere: ”Tanssi: musiikin ja liikunnan ristiriidaton, harmooninen yhtyminen yhdeksi eläväksi kokonaisuudeksi. Musiikin sanoma pakottaa, inspiroi esiin tanssin, kielen, joka sanoitta julistaa oman taidemuotonsa totuutta.”

Elsa Puolanne, Helsinki: ”Tanssin tulisi mielestäni herättää katsoja etsimään ja ymmärtämään olevaisen moninaisuutta ja sen tarkoitusta.”

Irja Hagfors, Helsinki: ”Tanssi on peräti harvoin taidetta. Mutta milloin se kohoaa taiteeksi, se on ”totaalisin” kaikista taiteista, koska se vaatii koko sielun, ruumiin ja älyn viimeistä hiventä myöten.”

Maija Varmaala, Helsinki – Lahti: ”Hyvän tanssin sommittelu ja sen esittäminen edellyttää paitsi täydellistä ruumiin hallintaa, myös herkkää musiikin ymmärtämistä ja tyylitajua sekä elävää mielikuvitusta ja voimakasta eläytymiskykyä.”