Antiikin Kreikassa kirjoitettiin vuosina 500–400 eKr. noin tuhat näytelmää, joista tunnetaan vain noin 31. Niitä ei kirjoitettu jälkipolvia varten, vaan pelkkää esitystä silmällä pitäen. Vasta vuodesta 386 eKr. alkaen vanhempia näytelmiä alettiin esittää uudelleen. Silloin heistä suosituimmaksi nousi Euripides. Myöhempinä aikoina on arvostettu eniten Sofoklesta, mutta heistä vanhimmalla Aiskhyloksellakin on ihailijansa. Vuosi 480 eKr, jolloin Salamiin taistelu käytiin on erilaisten yhteensattumien vuoksi hyvä pitää mielessä: silloin Aiskhylos otti taisteluun osaa, nuori Sofokles esiintyi voitonjuhlissa tanssijana ja Euripides syntyi.
Kuitenkin kaikki kolme kirjailijaa, Aiskhylos, Sofokles ja Euripides edustivat eri sukupolvia ja myös tyylillisesti he ovat hyvin erilaisia. He olivat kukin aikansa ihmisiä, heillä oli erilaiset yhteiskunnalliset taustat sekä erilainen kokemus omasta ajastaan. Sen vuoksi kukin heistä koki myös teatterin eri lailla. Heidän koko tuotantonsa – siltä osin kuin se on säilynyt jälkipolville – kattaa kokonaisen tyylikausien ja kirjoitustapojen murroksen.
Aiskhylos oli taustaltaan ja arvoiltaan aristokraattinen. Näytelmissään hän oli juhlava, vanhakantainen ja seremoniallinen, mutta myös kieleltään ja näyttämöntajultaan tehokas ja väkevä. Hän oli alati rohkeiden ratkaisujen kokeilija.
Sofokles oli hienona kuorolyyrikkona omalla tavallaan ”hienostunein” ja tasapainoisin kolmesta draamakirjailijasta. Hän osasi taitavasti kehitellä juonta ja rakentaa eri vastavoimien suhteet niin vakuuttavasti, että harva on pystynyt yhtä tasapainoisella tavalla kuvamaan konfliktia eri näkökulmista. Sofokleen näytelmien tarkasti punnittu sisältö vähensi spektaakkelimaisuutta ja teki ulkoisista tehokeinoista tarpeettomia. Hän oli yhtä aikaa menestyvä ja kuuluisa, Perikleen ystävä sekä diplomaatti, mutta samalla myös terävä vallankäytön analysoija ja kriitikko.
Euripides taas oli peräisin yhteiskunnallisesta alemmasta luokasta. Hän otti poliittisesti kantaa ja erakoitui. Ihmisenä Euripides oli oikullisen ja vaikean henkilön maineessa. Se että häntä pidetään modernin draaman isänä selittyy tavalla, jolla hänen teoksissaan draaman päähenkilöiksi nousivat yksilölliset roolihenkilöt intohimoineen. Euripideen näytelmissä konfliktit ihmisten tunteiden, aseman ja vallan välillä muuttuivat ratkaisemattomiksi. Miellyttääkseen yleisöä Euripides antoi jonkun ihmeen ratkaista umpikujan. Hän loi voimakkaiden naishahmojen joukon, joiden yhteiskunnalliseen asemaan hän puuttui. Euripides oli aikanaan kiistelty. Hän oli taitava erittäin monipohjaisten tilanteiden sommittelijana, vaikka muotojen rakentajana hän ei aina ollut kovinkaan ”huolellinen”. Seuraavaksi tarkastelkaamme heidän tunnetuimpia näytelmiänsä.
Aiskhylos * 525 – + 456eKr. (n 90 teosta, 7 tunnetaan) |
|
472 | Persialaiset |
Turvananojat | |
Seitsemän Thebaa vastaan | |
Kahlehdittu Prometeus + (Vapautettu Prometeus) | |
458 | Oresteia-trilogia, johon kuuluvat: |
Agamemnon | |
Hautauhrintuojat | |
Eumenidit |
Aiskhylos tuli varakkaasta taustasta. Hän osallistui Ateenan näytelmäkisoihin jo 25-vuotiaana, eli noin vuonna 500 eKr. Vuonna 472 hän voitti näytelmäkilpailut Persialaiset-näytelmällään, joka esitettiin joitain vuosia Salamiin taistelun jälkeen. Näytelmä kuvaa sitä, kuinka Persian hovi ottaa vastaan Persian laivaston tuhon. Näytelmän ideologinen kärki suuntautuu Ateenan demokraattisen, mikä tarkoitti tuolloin ylimysvaltaista, hallintotavan ylistykseen. Tämä oli ateenalaisten todellisen isänmaallisuuden ja menestyksen salaisuus verrattuna itäisen naapurin yksinvaltaan. Lähihistoriasta otettu aihe oli kuitenkin poikkeuksellinen.
Vuonna 468 eKr. Aiskhylos hävisi kilpailuissa Sofokleelle, mutta voitti taas 458 eKr., kun teatteri avattiin uudelleen muokattuna. Tuolloin kantaesitettiin Oresteia-tetralogia. Oresteian ymmärtämiseksi on tutustuttava Argoksen kuninkaan, kreikkalaisten johtajan Agamemnoniin perheeseen ja sen kohtaloihin Troijan sodan aikana ja sen jälkeen.
Lopussa tapa, jolla Aiskhylos ylistää valtionsa hallintoa ja oikeusjärjestelmää on huomionarvoista. Eikä aiheetta. Se olikin varsin poikkeuksellinen ympäröiviin yhteiskuntiin verrattuna. Edessämme näyttäytyy koko länsimaisen oikeusvaltiollisen alku, jossa verikoston sijalle tarjotaan inhimillistä harkintaa ja mahdollisuutta vapautua ”barbaarisesta” oikeusajattelusta. Näytelmäsarja on monin tavoin vaikuttava, sillä se käsittelee elämän peruskäsityksiä ja se on täynnä vahvoja tunteita. Oreisteia-trilogiasta on saatavilla kaksi suomennosta, joista vanhempi on Elina Vaaran ja uudempi Kirsti Simonsuuren käsialaa. Simonsuuren käännöksen ensimmäinen versio on vuodelta 1991 ja täydellinen versio vuodelta 2003.
Silmäillessäsi säilyneiden kreikkalaisten draamojen nimiä huomaat, että samat henkilöt ja tapaukset toistuvat. Kun kerran olet seurannut yhden suvun vaiheita, voit olla varma siitä, mitä Orestes tai Elektra-nimisissä näytelmissä tapahtuu. Vaikka painotukset vaihtelevat, juonen perustarina pysyy samana. Euripideen tunnetuin tähän liittyvä näytelmä on juuri Ifigeneia Auliissa. Kun perehdyt kreikkalaiseen mytologiaan enemmän, huomaat, että serkusten Aigisthoksen ja Agamemnonin riita juontuu jo näiden isien keskinäisestä kateudesta ja kostosta. Usein myyttienkin taustalla on veljesten välinen kiista vallasta, sen jaosta ja anastamisesta tai kostosta. Tällaiset teemat ovat toistuneet draamojen aiheina vuosisatojen halki.
SOFOKLES *496 – +406 ekr 90v. (7 säilynyt 123 tragediasta ja yksi n 30 satyyrinäytelmästä tiedetään) |
|
Aiax | |
442? | Antigone |
425? | Kuningas Oidipus |
410? | Elektra |
409 | Filoktetes |
Traakian naiset | |
Oidipus Kolonoksessa (postuumi eli kuoleman jälkeen löydetty tai julkaistu) |
|
ei tekstiä: Vainukoirat [satyyrinäytelmä] |
Sofokles oli kauppiaan ja myöhemmän kilpitehtailijan poika. Hyvän kasvatuksen saanut poika lukeutui ateenalaisten eliittiin. Sofokles voitti vanhan ja arvostetun Aiskhyloksen kilpailussa 28-vuotiaana, vuonna 468 eKr. Hän voitti sen jälkeen yhteensä 18 kilpailua ja pysyi pitkään valtavan suosittuna. Sofokleella oli lukuisia julkisia virkoja. Hän toimi esimerkiksi Perikleen aikana diplomaattina, mutta kritisoi häntä myös ankarasti. Myöhemmässä elämässään Sofokles palasi uudelleen Oidipus-aiheeseen. Hänen viimeisin näytelmänsä on kuvaus sokeana harhailevan Oidipuksen vanhuudesta ja kuolemasta. Sofokles kuoli itse 90-vuotiaana syrjäytettynä ja unohdettuna.
Viimeistään Sofokleen näytelmissä kolmannen näyttelijän käyttö vakiintui. Lisäksi Sofokles irtautui orjallisesta trilogia-muodosta, mikäli tiukan yleispitäviä sääntöjä oli koskaan ollutkaan.
Sofokles on dramaatikkona erityisen kuuluisa takaperin purkautuvan toiminnan rakenteesta, joka tunnetaan myös nimellä analyyttinen draama. Draamamuodon lähtökohtana on se, että jokin keskeinen tapahtuma on sattunut menneisyydessä, ja näytelmän kulun myötä ne ilmaantuvat uudelleen tietoisuuteen, paljastuvat ja lopulta purkautuvat. Kuningas Oidipus on analyyttisen draaman yksi kaikkein tunnetuimmista näytelmistä. Ei ole sattumaa, että se on myös yksi parhaista. Sofokleen näytelmän esittelyn myötä tutustumme toiseen keskeiseen perhekuntaan, Theban kaupungin hallitsijasukuun, ”Kadmoksen muinaiseen sukuun”. Sen jälkeen vielä pari sanaa rakenteesta.
Tarina (tausta ja tapahtumat kerrottuna niiden aikajärjestyksessä)
Juoni (tapahtumat näytelmän kertomassa muodossa)
Suvun myöhemmistä vaiheista kerrotaan näytelmässä Antigone. Näytelmä on tutkielma vallan ja oikeuden periaatteista. Siinä etualalla on Kreonin ja Antigonen konflikti. Antigonen mielestä veljesvihan seurauksena toisensa surmanneet veljekset Polyneikes ja Eteokles ansaitsisivat molemmat ihmisarvoiset hautajaiset. Kunigas Kreon kuitenkin kieltää poliittisvaltiollisista syistä toisen veljeksen hautauksen.
Tarinan ja juonen ero on draaman rakennetta koskeva tärkeä periaate. Sitä on helppo tarkastella Kuningas Oidipuksen avulla. Tarina kattaa kaiken sen, mihin näytelmän tapahtumat perustuvat, eli kertomuksen ja näytelmän taustan. Kuningas Oidipus draama sijoittuu tarinan viimeisten osien jälkipuolelle tilanteeseen, jossa paljon on jo tapahtunut ennen draaman alkamista. Tällainen rakenne muistuttaa salapoliisiromaania. Itse asiassa kyse onkin eräänlaisesta salapoliisinäytelmästä, jossa murhaajaksi paljastuu lopulta salapoliisi itse.
Juoni on se, minkä dramaatikko sommittelee. Juoni on se osa, jonka hän valitsee tapahtumasarjasta ja rakentaa sen pohjalta kokonaisuuden. Kuningas Oidipuksen aikajatkumolla juoni sijoittuu melko lailla tarinan loppuun. Juonta voidaan pitää myös draamallisen ilmaisun keskeisenä periaatteena, sillä se muodostaa keskeisen eron kertovaan eeppiseen muotoon. Draama usein tiivistää ja kuvaa tietyn tilanteen, jossa energiat ja ristiriidat odottavat purkautumistaan ukkospilven lailla.
Draamallisen ja eeppisen kerrontarakenteen välistä eroa sekä niiden keskinäistä vaihtelua voimme seurata läpi Euroopan draaman historian.
Kolmas, omalaatuinen ja teatterin tradition näkökulmasta kaikista eniten siihen vaikuttanut dramaatikko oli Euripides * 480 – + 406 eKr.
(18 säilynyt 92 näytelmästä)
455/41 Rhesos
438 Alkestis
431 Medea
428 Hippolytos
Andromakhe
Hekabe
Kyklooppi (satyyrinäytelmä)
Turvananojat
Ion
Elektra
424 Herakles
415 Troian naiset
412 Ifigeneia Tauriissa
409 Foinikittaret
405 Ifigeneia Auliissa
Orestes
post. Bakkantit
Euripides syntyi Salamissa Ateenan lähellä, missä hän asui vanhuuteen asti, jolloin hän muutti Makedoniaan. Hänen isänsä oli kauppias ja äitinsä vihannesmyyjä. Euripides sai hyvän kasvatuksen, mutta virat olivat hänen ulottumattomissaan. Hän voitti draamakilpailut melko myöhään, vasta 40-vuotiaana 440 eKr., vaikka hän oli osallistunut niihin jo 455 eKr. ollessaan 25 v. Hän voitti kilpailut yhteensä vain neljä kertaa. Euripides jäi Sofokleen varjoon ja eristäytyi laajan kirjastonsa ja pienen uskollisen ystäväpiirinsä pariin. Näytelmissään hän otti kantaa sotia vastaan. Hän riitautui usein ja oli hankalan ihmisen maineessa.
Hänen näytelmiensä prologit olivat aiempaa irrallisempia ja tyylitellympiä. Niissä oli usein mukana jumalia, jotka valottivat näytelmän taustaa ja konfliktin ydintä. Konventio viittaa myös siihen, että uusi yleisö tunsi antiikin taruston aiempaa heikommin.
Euripideellä kuoron merkitys väheni. Kuoro jäi taka-alalle toimintaa sitovaksi, mutta ei enää tapahtumiin aktiviviisesti osallistuvaksi ja niitä kommentoivaksi toimijaksi. Samalla ihminen nousee draamallisen toiminnan mittapuuksi. Ihmisen omat intohimot, tunteet, pyrkimykset aiheuttavat hänen kohtalonsa.
Euripideen juonia kritisoitiin epäloogisina, epäjohdonmukaisina ja epätarkasti rakennettuina. Sitä vastoin hänen kykyään luoda sisäisestä pakosta nousevia väkeviä tilanteita sekä traagista tehokkuutta kiiteltiin. Euripideen henkilöt eivät olleet enää ”yleviä” tai ”myyttisiä”, vaan melko arkisia ja realistisia motiiveinen, joita aikalaiset syyttivät esimerkiksi moraalittomuudesta. Kun ihminen oli ajautunut tilanteeseen, josta ei enää selvinnytkään, Euripides käytti ilmeisen ironisesti ”deus ex machina” (jumala koneessa loppuratkaisua – uskokaa jumalaan, jos huvittaa. Aristoteles piti tällaista lopetustapaa huonona ratkaisuna toisin kuin järjenmukaiset ja uskottavat lopetukset.
Euripides oli hienojen, voimakkaiden naishahmojen kuvaaja. Niitä ovat esimerkiksi Medeia, Faidra (näytelmässä Hippolytos) ja Ifigenia (näytelmissä Ifigenia Auliissa ja Troijan naiset). Ensimmäisen merkittävän naiskuvaajan näytelmissä roolihahmojen intohimoisuutta vieroksuttiin. Näytelmissä on havainnollisia ja hyviä yksittäisiä jaksoja, mutta niiden kokonaisuudessa oli tiettyä suuripiirteisyyttä. Henkilöiden tärkeintä antia olivat kiihtyneet ja poikkeukselliset mielentilat, joissa esiintyy nyky-ymmärryksen valossa psykopatiaa ja normaalista tilasta poikkeavaa hulluutta.
Euripideen näytelmiä ei tarvitse tässä yhteydessä käsitellä sen tarkemmin. Edellä mainittujen lisäksi huomionarvoinen teos on Kyklooppi, sillä se on antiikin ainoa säilynyt satyyrinäytelmä. Kyklooppi on tolkuton, juopotteluntäytteinen pilamukaelma Odysseuksen ja hänen miestensä taistelusta Kyklooppia vastaan. Myös monitasoinen myöhäisnäytelmä Bakkhantit on kulttuurisesti kiinnostava. Näytelmä kuvaa kuningas Pentheuksen kautta seurauksia, joita tapahtuu, jos jumalan yrittää kieltää. Teos on ollut ympäri maailmaa vuodesta 1968 alkaen hyvin suosittu. Se on ollut tärkeä sukupolvelle, jolle muun muassa seksuaalinen vapautuminen on ollut tärkeä pyrkimys. Erika Fischer-Lichte on tutkinut näytelmän merkitystä ja eri produktioita ympäri maailmaa vuosina 1968–2009 teoksessa Dionysus Resurrected. Performances of Euripides’ ’The Bacchae’ in a Globalizing World (2013).