Brockett 1991. Oscar G. Brockett: History of Theatre. Allyn and Bacon, Boston.
Campbell 1976. Joseph Campbell: The Masks of God. Penguin Books, New York.
Dinkräfe-Meyer 2001. Danies Dinkräfe-Meyer: Approaches to acting: past and present. Continuum, New York ja London.
Henrikson 1963. Alf Henrikson: Antiikin tarinoita I-II. WSOY, Porvoo.
Kinnunen 1985. Aarne Kinnunen:Draaman maailma. WSOY, Porvoo.
Kuusi 1963. Matti Kuusi (toim.): Suomen kirjallisuus 1. Kirjoittamaton kirjallisuus. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Helsinki.
Leacroft 1984: Theatre and Playhouse. Methuen, London and New York.
Lindskog 1928. Claes Lindskog: Kreikkalaisia jumalaistaruja ja satuja. WSOY, Porvoo.
Mantzius 1923/1924. Karl Mantzius. Näyttämötaiteen Historia. Suomen Työväen Näyttämöiden Liitto r.y., Tampere.
Miettinen 1987. Jukka O. Miettinen: Jumalia, sankareita, demoneja: johdanto aasialaiseen teatteriin. Teatterikorkeakoulu, Helsinki.
Nygaard 1992/1993. Jon Nygaard: Teatrets Historie i Europa 1–3. Spillerom.
Palmgren 1986: Marja-Leena Palmgren (toim): Johdatus kirjallisuustieteeseen. WSOY, Porvoo.
Thesleff 1990. Holger Thesleff: Platon. Pegas, Lund.
Tiusanen 1969. Timo Tiusanen: Teatterimme hahmottuu. Kirjayhtymä: Helsinki.
Wickham, 1985. Glynne Wickham: A History of Theatre. Phaidon, Oxford.
Wickham, 1995. Glynne Wickham: Teatterihistoria. Painatuskeskus, Helsinki.
Alho 1988. Olli Alho: Hulluuden puolustus ja muita kirjoituksia naurun historiasta. WSOY, Porvoo.
Broms 1985. Henri Broms: Alkukuvien jäljillä. Werner Söderström, Helsinki.
Le Roy Ladurien 1990. Emmanuel Le Roy Ladurien: Karnevaalit: kyntelinpäivästä piinaviikolle 1579-1580. Art House, Helsinki.
Holden 2003. Anthony Holden: William Shakespeare. Gaudeamus, Helsinki.
Kott 1965. Jan Kott: Shakespeare tänään. WSOY, Helsinki.
Bulgakov 1990. Mihail Bulgako: Herra Molière. SN-kirjat, Helsinki.
Hartnoll 1992. Phyllis Hartnoll: Concise Oxford Companion to the Theatre. Oxford University Press, Oxford.
Holm 1991. Bent Holm: Solkonge og månekejser. Gyldendal, København.
Duchartre 1966. Pierre Louis Duchartre: Italian Comedy. Dover Publicatios, New York.
Nicoll 1988. Allardyce Nicoll: The World of Harlequin. Cambridge University Press, Cambridge.
Serlio 1991. Sebastino Serlio: Scener och teatrar. Vildros, Gideå.
Heiskanen-Mäkelä 1989. Sirkka Heiskanen-Mäkelä: Euroopan kirjallisuuden valtavirtauksia keskiajalta esiromantiikkaan. Gaudeamus, Helsinki.
Bergman 1966. Gösta M. Bergman: Den moderna teaterns genombrott 1890-1925. Bonniers, Stockholm.
Enquist 1985. Per Olov Enquist: August Strindbergin elämä. Weilin & Göös, Espoo.
Lagercrantz 1980. Olof Lagercrantz: August Strindberg. Tammi, Helsinki.
Långbacka 1987. Ralf Långbacka: Kohtaamisia Tshehovin kanssa. Otava, Helsinki.
Pohjola 1984. Riitta Pohjola: Teokset ja kirjeet, George Büchner. Love kirjat, Helsinki.
Stanislavski 1951. Konstantin S. Stanislavski: Näyttelijän työ omakohtaisen luovan eläytymisen saavuttamiseksi. Työväen Näyttämöiden Liitto, Jyväskylä.
Stanislavski 1970. Konstantin S. Stanislavski: Luonteen kehittäminen: näyttelijätyö 2. Tammi, Helsinki.
Paavolainen 1929. Olavi Paavolainen: Nykyaikaa etsimässä. Otava, Helsinki.
Goldberg 1988. Roselee Goldberg: Performance Art. Thames and Hudson, London.
Brecht 1991. Berthold Brecht: Kirjoituksia teatterista. VAPK kustannus, Helsinki.
Brook 1972. Peter Brook: Tyhjä tila. WSOY, Porvoo.
Brook 1987. Peter Brook: Shifting point: 1946-1987. Harper & Row, New York.
Buffa 1989. Aira Buffa: Piru periköön illveilijän. VAPK. Helsinki.
Cole & Chinoy 1976. Toby Cole & Helen Krich Chinoy: Directors on directing. Macmillan, New York.
Directors in Perspective -sarja 1989-2004. André Antoine, Giorgio Strehler, Harlold Prince, Jacques Copeau, Peter Brook, Robert Wilson, Suzuki Tadashi. Cambridge University Press, Cambride ja New York.
Enckell 2003. Johanna Enckell: Antonin Artaudin jäljet ranskalaisessa teatterissa. Like, Helsinki
Esslin 1961. Martin Esslin: Theatre of the absurd. Anchor Books, New York.
Fuegi 1997. John Fuegi: Brecht & Co. Europäische Verlagsanstalt, Hamburg.
Grotowski 1984. Jerzy Grotowski: Towards A Poor Theatre. Odin Teatret, Holstebro.
Grotowski 1993. Jerzy Grotwski: Hän ei ollut kokonainen. Tekstejä vuosilta 1965-1969. Helsinki : Painatuskeskus
Haikara 1992. Kalevi Haikara: Berthold Brecht aika elämä ja tuotanto. Art House, Helsinki.
Heilpern 1977. John Heilpern: The Conference of the Birds. Faber and Faber, London.
Miller 1989. Arthur Miller: Ajan uurteita, eras elämä. Tammi, Helsinki.
Müller 1992. Heiner Müller: Germania Kuolema Berliinissä: näytelmiä ja muita tekstejä. VAPK, Helsinki.
Niemi 1969. Irmeli Niemi: Nykydraaman ihmiskuva: analyyseja 1900-luvun eurooppalaista näytelmistä. Tammi, Helsinki.
Niemi 1975. Irmeli Niemi: Nykyteatterin juuret: teorioita, tavoitteita ja saavutuksia 1900-luvun eurooppalaisessa teatterissa. Tammi, Helsinki.
Brockett Oscar…. uusimmat painokset ja Theatre histories – an introduction. Ed by Zarilli Pillip B, McConachie Bruce, Jay Williams Gary, Fisher Sorgenfrei Carol. Routledge 2006.
Burian 2000. Jarka Burian: Modern Czech Theatre: reflector and conscience of nation. Iowa City, University of Iowa Press.
Carlson 2006. Marvin Carlson: Esitys ja performanssi. Helsinki, Like.
Enckell 2003. Johanna Enchell: Antonin Artaudin jäljet ranskalaisessa teatterissa. Helsinki, Like.
[Ludawska, Janina.] Om det polska romantiska dramat och dess sceniska traditioner. Presentation och översättning Janina Ludawska. Theatron. Akademilitteratur. Stockholm 1980.
Smeliansky 1999. Anatoly Smeliansky: The Russian theatre after Stalin. Cambridge, Cambridge University Press.
Shevtsova 2004. Maria Shevtsova: Dodin and the Maly Drama Theatre: process of Performance. London, Routledge.
Yarrow 1992. Ralph Yarrow (ed): European Theatre 1960–1990. London, Routledge.
Aronson, Arnold (2000). American Avant-Garde Theatre: A History. London: Routledge.
Carlson, Marvin (2006). Esitys ja performanssi. Kriittinen johdatus. Suom. Riina Maukola. Helsinki: Like (engl. alkuteos 1996, 2. korjattu pianos 2004).
Delgado, Maria M. & Svich Caridad (toim.) (2002). Theatre in Crisis? Performance Manifestos for a New Century. Manchester: Manchester UP & Palgrave.
Enckell, Johanna (2003). Antonin Artaud’n jäljet ranskalaisessa teatterissa. Essee. Suom. Tuuja Jänicke. Helsinki: Teatterikorkeakoulu & Like (ruots alkuteos Skärvor av Artaud, 2003).
Goldberg, Rose Lee (1988). Performance Art – From Futurism to the Present. Laajennettu ja tarkistettu painos. London: Thames & Hudson (ilm. alun perin 1979).
Grotowski, Jerzy (1993). Hän ei ollut kokonainen. Tekstejä vuosilta 1965–1969. Suom. Martti Puukko. Helsinki: Teatterikorkeakoulu & Painatuskeskus (puolal. alkuteos 1989).
–––––– (2006). Kohti köyhää teatteria. Jälkisanat
Teemu Paavolainen. Suom. Martti Puukko. Helsinki: Like.
Huxley, Michael & Witts Noel (toim.) (1996). The Twentieth-century Performance Reader. London: Routledge.
Innes, Christopher (1993). Avant Garde Theatre 1892–1992. London: Routledge.
Kershaw, Baz (1999). The Radical in Performance. Between Brecht and Baudrillard. London: Routledge.
Lehmann, Hans-Thiess (2001). Postdramatisches Theater: Essay. Frankfurt am Main : Verlag der Autoren (ilm. alun perin 1999).
–––––– (2006). Postdramatic Theatre. Käänt. Karen Jürs-Munby. Abingdon/New York: Routledge (saksal. alkuteos 1999).
Schechner, Richard (1996). The five avant gardes or… or none? Teoksessa Huxley Michael & Witts Noel (toim.): The Twentieth-century Performance Reader. London: Routledge, 308–326. (ilm. aiemmin 1991 ja 1993).
Styan, J. L. (1995). Modern Drama in Theory and Practice 1–3. Cambridge: Cambridge University Press (ilm. alun perin 1981).