Disclaimer
The publisher has made every effort to contact the copyright holders of images exposed in the European Theatre History Study material and to obtain permission to publish them. This has not been possible in every case,
however, and we would welcome correspondence from those individuals/companies whom we have been unable to trace. In case a permission would not be given, the images will be removed as soon as possible.
Vastuuvapauslauseke
Julkaisija on tehnyt kaikkensa tavoittaakseen tässä julkaisussa käytettyjen kuvien oikeuksien omistajat ja saadakseen kuville julkaisuluvat. Se ei ole onnistunut kaikissa tapauksissa. Olisimme tyytyväisiä niiden henkilöiden/yhteisöjen yhteydenotoista, joita emme ole pystyneet jäljittämään. Mikäli ette halua kuvaa julkaistavan, poistamme sen ensi tilassa.
1 Teatterin alkumuodot ja antiikin Kreikka
-
-
Luolamaalaus [Brockett. History of the Theatre. 2003]
-
-
Siperialainen shamaani, 1600-luku [Steven Lonsdale. Animals and the Origins of Dance. London 1981]
-
-
Faarao suorittaa vesiuhrin [Veronica Ions, Egyptian Mythology. Feltham Middlesex, 1965]
-
-
Hermeksen johtama satyyrikuoro, British Museum [Margarete Bieber, The History of the Greek and Roman Theatre. Princeton and New Jersey, 1939]
-
-
Ateenan Dionysos-teatteri [Leacroft. Theatre and Playhouse. 1984, s 12]
-
-
Ateenan Dionysos-teatteri [Leacroft. Theatre and Playhouse. 1984, s 14]
-
-
Hellenistisen ajan teatterirakennus [Leacroft. Theatre and Playhouse. 1984, s 24]
-
-
Deus ex Machina [Margarete Bieber, The History of the Greek and Roman Theatre. Princeton and New Jersey, 1939]
-
-
Näyttelijä ja naamio, Martin von Wagner Museum, Würzburg [Cesare Molinari. Theatre through the Ages. London, 1975]
-
-
Naiskuoron tanssi [Margarete Bieber. The History of the Greek and Roman Theatre. Princeton and New Jersey, 1939]
-
-
Aishkylos 525–456 [Margarete Bieber. The History of the Greek and Roman Theatre. Princeton and New Jersey, 1939]
-
-
Sofokles 496–406 [Margarete Bieber. The History of the Greek and Roman Theatre. Princeton and New Jersey, 1939]
-
-
Euripides 484–406 [Margarete Bieber. The History of the Greek and Roman Theatre. Princeton and New Jersey, 1939]
-
-
Hurmioitunut Bakkantti, Badisches Landesmuseum [Mary Clarke & Clement Crisp. The History of Dance. London, 1981]
-
-
Farssi, British Museum [Cesare Molinari. Theatre through the Ages. London, 1975]
2 Antiikin Rooma ja keskiajan teatteri
-
-
Roomalainen teatteri [Leacroft. Theatre and Playhouse. 1984, s 29]
-
-
Naisia roomalaisessa vesishowssa. Piazza Armerina, Sisilia [Phyllis
Hartnoll. The Theatre: A Concise History. London & New York, 1968]
-
-
Roomalainen gladiaattoritaistelua kuvaava mosaiikki. Villa Borghese [Glynne Wickham. A History of the Theatre. Oxford, 1985]
-
-
Ateenan Dionysos-teatteri [Leacroft. Theatre and Playhouse. 1984, s 12]
-
-
Ateenan Dionysos-teatteri [Leacroft. Theatre and Playhouse. 1984, s 14]
-
-
Hellenistisen ajan teatterirakennus [Leacroft. Theatre and Playhouse. 1984, s 24]
-
-
Roomalaisen tragedian kohtaus, Pompeiji [Cesare Molinari. Theatre through the Ages. London, 1975]
-
-
Liturgisten draamojen fokus suuntautui Kristuksen haudan kopioon. Aquileian basilika, 1100-luku, Italia [Cesare Molinari. Theatre through the Ages. London, 1975]
-
-
Vierailu Kristuksen haudalla. Norsunluukaiverrus kirjan kannessa, Pyhät naiset haudalla, 800–900-luku [Jacqueline de Jomaron. Le Théâtre en France. Paris 1992]
-
-
Liturginen draama kirkossa [Leacroft. Theatre and Playhouse. London & New York, 1984]
-
-
Valenciennesin passionäytelmän (Passion de Valenciennes) simultaanilavasteet, 1547 [Jacqueline de Jomaron. Le Théâtre en France. Paris 1992]
-
-
Esittämispaikka kehän sisällä [Leacroft. Theatre and Playhouse. 1984, s 34]
-
-
Esittämispaikkana tori Luzernissa 1583 [Leacroft. Theatre and Playhouse. 1984, s 38]
-
-
Esittämispaikat toistensa vieressä Valenciennessa 1547 [Leacroft. Theatre and Playhouse. 1984, s 36]
-
-
Esittämispaikat vierekkäin [Harris. Medieval Theatre In Context. 1992, s 119]
-
-
Mestari Patelin teeskeentelee olevansa kuolemaisillaan, 1400-luvun keskivaihe [Phyllis Hartnoll. A Concise History of the Theatre. London, 1968]
3 Englannin renessanssi ja Shakespeare
-
-
”The Swan” teatteri Lontoossa, piirros 1595. Vuonna 1888 löytynyttä piirroskuvaa säilytetään Utrechtin Yliopiston kirjastossa [Glynne Wickham. Teatterihistoria. Helsinki 1995]
-
-
Lontoo 1500- ja 1600-luvuilla, etualalla kaksi teatteria [British Museum. Cesare Molinari Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Vanhan Globen rekonstruktiokuva. [Harrison. Introducing Shakespeare. 1972]
-
-
Uuden Globen rekonstruktiokuva. [Leacroft. Theatre and Playhouse. 1984]
-
-
Kohtaus näytelmästä Titus Andronicus, aikalaispiirros [Courtlaud Instute of Art. Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
William Shakespeare. [Harrison. Introducing Shakespeare. 1972]
-
-
Eri näytelmien roolihahmoja näyttämöllä. [Brockett: History of the Theatre. 1987]
-
-
Diego Velasquez, Narri [Museo del Prado. Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Lope de Vega [Wikimedia Commons]
-
-
Calderon [Museo Lazaro Galdiano. Glynne Wickham: A History of Theatre. 1985]
4 Italia, Ranska ja Molière
-
-
Vitruviuksen teoksesta De Architectura [Bamber Gascoigne. World Theatre: An illustrated history. London 1968]
-
-
Komedialavastus [Serlio: Scener och teatrar, ur architettura. s 17]
-
-
Tragedialavastus [Serlio: Scener och teatrar, ur architettura. s 21]
-
-
Teatro Olimpico, Vicenza [Leacroft. Theatre and Playhouse. 1985]
-
-
Teatro Olimpicon katsomo [Wundram & Pape & Marton: Palladio. 1990]
-
-
Teatro Olimpicon näyttämö [Wundram & Pape & Marton: Palladio. 1990]
-
-
Vincenzo Scamozzi, Teatro Olimpico, Sabbionetta, rekonstruktio [Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Teatro Farnese, Parma [Leacroft. Theatre and Playhouse. 1985]
-
-
Torellin lavastus Giulio Strozzin oopperaan La Finta Pazza Venetsiassa 1641 [Brockett. History of the Theatre. 2003]
-
-
Ranskalaisen hovibaletin päätöstanssiin saattoi naamioituneena osallistua myös kuningas. [Cliché Musées Nationaux, Paris, Christout: The Ballet de Cour in the 17th century. 1987]
-
-
Drottningholmin teatteri, sali ja näyttämö [Drottnningholms Slottteater, s 12–13]
-
-
Pantalone [Drottninholms Teatermuseum, Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Esitys San Marcon torilla Venetsiassa, 1700-luku. [Cesare Molinari: La Commedia dell’arte. 1985]
-
-
Commedia dell’arte, serenadikohtaus. [Drottninholms Teatermuseum, Cesare Molinari: Theatre trhough the Ages. 1975]
-
-
Arlecchino, 1600-luku [Cesare Molinari: La Commedia dell’arte. 1985]
-
-
Kuvitusta Harlekiinin raskaus -näytelmään: aamupahoinvointia, Hollanti, 1700-luku. [Cesare Molinari: La Commedia dell’arte. 1985]
-
-
Kuvitusta Harlekiinin raskaus -näytelmään: tohtori antaa peräruiskeen, Hollanti, 1700-luku [Cesare Molinari: La Commedia dell’arte. 1985]
-
-
Brighella [Pierre Louis Duchartre, The Italian comedy. New York 1966/1929]
-
-
Pulcinella, 1600-luku. [Cesare Molinari: La Commedia dell’arte. 1985]
-
-
Pulcinella seuralaisineen, Giovanni Battista Tiepolon fresko [Cesare Molinari: La Commedia dell’arte. 1985]
-
-
Pedrolino [Pierre Louis Duchartre, The Italian comedy. New York 1966/1929]
-
-
Pantalone, 1600-luku. [Cesare Molinari: La Commedia dell’arte. 1985]
-
-
Pantalonen ja Zanni, A. Scalzin illusoorinen trompe l’oieil -fresko Trausnitzin linnassa. [Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Il Dottore, 1600-luku [Cesare Molinari: La Commedia dell’arte. 1985]
-
-
Il Capitano, 1600-luku [Cesare Molinari: La Commedia dell’arte. 1985]
-
-
Kahden Capitanon taistelu, 1622 [Cesare Molinari: La Commedia dell’arte. 1985]
-
-
Innamorati eli Rakastuneet. [Cesare Molinari: La Commedia dell’arte. 1985]
-
-
Commedia dell’artea Saksassa [Ronald Harwood: All the World’s a Stage. 1984]
-
-
Commedia dell’arte -henkinen farssi Hotel de Bourgognessa, n. 1630. [Bibliothèque Nationale, Paris. Glynne Wickham: A History of Theatre. 1985]
-
-
Ludvig XIV tanssii Apollon roolin hovibaletissa, 1653 [Coll. Hennin, Christout: The Ballet de Cour in the 17th century. 1987]
-
-
Markkinateatteria Ranskassa, 1600-luvun alku [Bibliothèque Nationale, Paris. Glynne Wickham: A History of Theatre. 1985]
-
-
Kohtaukset näytelmistä Porvari aatelismiehenä ja Sievistelevät hupsut [Molière: Oeuvres 1682, Bibliothéque National]
-
-
Versaillesin linnateatteri 1700-luvulla [Victoria & Albert Museum, London. Glynne Wickham: A History of Theatre. 1985]
-
-
Lekai ja Doubreval Corneillen tragediassa Sertorius [Comedie Francaise, Paris. Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Marie Champmeslé nimiroolissa Racinen näytelmässä Bérénice. Ensiesitys: Hotel de Bourgogne [Oscar G. Brockett. History of the Theatre. Boston 1987]
5 Valistus, Saksa ja romantiikka
-
-
Drury Lane -teatteri ennen sen tuhoutumista tulipalossa 1809 [Oscar G. Brockett. History of the Theatre. Boston 1987]
-
-
Restauraation ajan näyttelemistä Englannissa n. 1700, Martha Sutherlandin kuvitus [George R. Kernodle. The Theatre in History. Fayetteville 1989]
-
-
Johann Zoffanyn maalaus ”Garrick Jeniferinä ja Cibber Belviderana Thomas Otwayn näytelmässä Venice Preserv’d, Drury Lanessa 1762–1763 [Le Théâtre, Bordas]
-
-
David Garrick Macbethina [Victoria & Albert Museum. Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
David Garrick Hamletina [Victoria & Albert Museum. Oscar G. Brockett: History of the Theatre. 1987]
-
-
Kahakka Theatre Royalissa, Dury Lanessa, 1776. [Victoria & Albert Museum, Oscar G. Brockett: History of the Theatre. 1987]
-
-
Italialainen oopperatalo 1700-luvulla [The Larousse Encyclopedia of Music. 1971]
-
-
Teatteriseurue Comédie-Française, joka toimi Rue Guénégaud’n talossa. [Oscar G. Brockett. History of the Theatre. 2003]
-
-
Voltaire, Kiinan orpo, 1755 [Phyllis Hartnoll. A Concise History of the Theatre. London 1968]
-
-
Näyttelijätär Mademoiselle Clairon [Glynne Wickham. Teatterihistoria. Helsinki 1995]
-
-
François Joseph Talma [Wikimedia Commons]
-
-
Talma Hamletina [Torinon Biblioteca Civica. Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Kolmatta säätyä aitiossa. Louis-Léopold Boilly, Une loge, un jour de spectacle gratuit, 1830
[Jacqueline de Jomaron. Le Théâtre en France. Paris 1992]
-
-
Beaumarchais, Figaron häät [Jacqueline de Jomaron. Le Théâtre en France. Paris 1992]
-
-
Pierre-Antoine Demachy, Korkeimman olennon juhla, 1794 [Jacqueline de Jomaron, Le Théâtre en France. Paris 1992]
-
-
Hanswurst [British Museum Print Room, Pyhillis Hartnoll. The Theatre: A Concise History. 1968]
-
-
Dramaattinen kohtaus Friedrich Maximilian Klingerin Sturm und Drang -melodraamasta Kaksoset, Albrechtin kuvakaiverrus, 1791. [Glynne Wickham: A History of Theatre. 1985]
-
-
Goethe työhuoneessaan, Johann Joseph Schmellerin maalaus, 1834. [Wikimedia Commons]
-
-
Nuori Goethe näytelmässään Ifigeneia Tauriissa. Georg Melchior von Krausin maalaus. [Carl-Gustav Pettersson & Theres Smids: Teaterhistoria. 1995]
-
-
Weimarin teatteritalo [Rudolf K. Goldschmidt-Jentner, Goethe. Eine Bildbiographie. München 1958]
-
-
Kohtaus Goethen Faustista. [Goethe Museum, Frankfurt. Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Friedrich Schiller [Wikimedia Commons]
-
-
Mannheimin teatteri [Bernhard Zeller, Schiller. Eine Bildbiographie. München 1958]
-
-
Kavaluutta ja rakkautta. Daniel Chodowickin kuparipiirros [Bernhard Zeller, Schiller. Eine Bildbiographie. München 1958]
-
-
Orleansin neitsyen näyttämökuva, F. Beutherin maalaus. [Münchenin teatterimuseo. Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Wilhelm Tell -näytelmän ensipainos. Painettu 1804 [Bernhard Zeller, Schiller. Eine Bildbiographie. München 1958]
-
-
Ludwig Ticken toteutus Kesäyön unelmasta Berliinistä 1843 [Oscar G. Brockett. History of the Theatre. 2003]
-
-
Johann Nestroy Der böse Geist Lumpazivagabundus (Paha henki Lumpazivagabundus) [Phyllis Hartnoll. A Concise History of the Theatre. London 1968]
-
-
Gogolin Reviisorin kantaesitys Pietarin Aleksandrinski-teatterissa 1836 [Heinz Kindermann, Theatergeschichte Europas, VI. Band. Salzburg 1964]
6 Realismia kohti ja siitä pois
-
-
Georg Büchner [Wikimedia Commons]
-
-
Milanon La Scala, anonyymi kuvitus 1800-luvulta. [Theater Wissenschafltiche Samlung der Universität zu Köln. Andreás Batta: Ooppera, säveltäjät, teokset, esittäjät. 2005]
-
-
Kohtaus Leopolod Lewisin melodraamasta Kellot, Lontoo 1851 [Victoria & Albert Museum. Pyhillis Hartnoll. The Theatre: A Concise History. 1968]
-
-
Kohtaus kauhunäytelmästä, Pariisi, 1856. [Bibliotheque de L’Arsenal, Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Muuttuvan taustakuvan avulla toteutettu hevoskilpailu lavalla, New Yorkin Union Square Theatre, 1889–1890 [Brockett. History of Theatre. 2003]
-
-
Hevosesitys Astleyn amfiteaterissa Lontoossa [Glynne Wickham. Teatterihistoria. Helsinki 1994]
-
-
Robertsonin Caste-näytelmän esitys 1879 [Victoria & Albert Museum. Oscar G. Brockett. History of the Theatre. 2003]
-
-
Orjamarkkinat Bocicaultin näytelmästä Octoroon, jonka yksi versio oli Elämää Lousianassa, aikalaiskuvitus, 1859. [Oscar G. Brockett: History of the Theatre. 1987]
-
-
Dion Bocicault näytelmässään Conn the Shaughraun. [The Walter Hampden – Edwin Booth Theatre Collection and Library at the Players’, Richard Fawkes: Dion Bocicault. 1979]
-
-
Edmund Kean Otellona Drury Lane -teatterissa 1800 [Phyllis Hartnoll. A Concise History of the Theatre. London 1968]
-
-
Richad II, Ellen Tree kuningattarena, 1857. [Victoria & Albert Museum, Diana de Marly: Costume on the Stage 1600–1940. 1982]
-
-
Sarah Bernhardt Sardoun draamassa Théodora, 1884. [Carl-Gustav Pettersson & Theres Smids: Teaterhistoria. 1995]
-
-
Sarah Bernhard Sardoun näytelmässä Fédora. [Bibliothèque Arsenal, Paris, Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Eleonora Duse, 1896, E. Gordigianin muotokuva. [Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Carl Maria von Weber, Taika-ampuja, Simon Quaglionin lavastusluonnos, 1822. [Theater Wissenschafltiche Samlung der Universität zu Köln, Andreás Batta: Ooppera, säveltäjät, teokset, esittäjät. 2005]
-
-
Chaperonin lavastusluonnos Giuseppe Verdin Aidaan. [Paris, Musée de l’Opéra, Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Wagner [Walter Panofsky: Wagner. 1963]
-
-
Lentävän hollantilaisen loppukohtaus Dresdenin kantaesityksestä. Senta heittäytyy kalliolta mereen. [Walter Panofsky: Wagner. 1963]
-
-
Bayreuthin Festspielhaus [Walter Panofsky: Wagner. 1963]
-
-
Bayreuthin katettu, katsomoon näkymätön orkesterimonttu, Heinrich Venzlin piirros, 1882. [Andreás Batta: Ooppera, säveltäjät, teokset, esittäjät. 2005]
-
-
Bayreuthin Festspielhausin katsomo. [Andreás Batta: Ooppera, säveltäjät, teokset, esittäjät. 2005]
-
-
Bayreuthin Festspielhaus Wagnerin elinaikana. [Walter Panofsky: Wagner. 1963]
-
-
Uiskentelevat Reinintyttäret Nibelungin sormuksen kantaesityksessä 1876. [Walter Panofsky: Wagner. 1963]
-
-
Valkyyriat Nibelungin sormuksen kantaesityksessä 1876. [Walter Panofsky: Wagner. 1963]
-
-
Sylfidin alkukohtaus, Marie ja Paul Taglioni, 1832. [Edwin Binney: Glories of the Romantic Ballet. 1985]
-
-
Kohtaus Gisellen 2. näytöksestä, 1800-luvun gravyyri [Edwin Binney: Glories of the Romantic Ballet. 1985]
-
-
Lavastuselementtejä varten näyttämön lattia oli täynnä etureunan suuntaisia poikittaisia uria. [Leacroft: Theatre and Playhouse. 1985]
-
-
Vastapainonäyttämö kahdessa kerroksessa, Madison Square theatre. [Wickham, Glynne: Teatterihistoria, s 183]
-
-
Eleanore Duse Magdana italialaisessa versiossa Hermann Sundermannin näytelmässä Die Heimat, Drury Lane -teatteri, 1895 [Phyllis Hartnoll. A Concise History of the Theatre. London 1968]
-
-
Henrik Ibsen [Wikimedia Commons]
-
-
Ibsen, Nukkekoti, kantaesitys 1879 [Ronald Harwood: All the World’s a stage. 1984]
-
-
Ibsen, Kummittelijat, lavastus Edward Munch [Basel, Öffentliche Kunstsammlung. Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Eleonora Duse Hedda Gablerina, 1906 [Ronald Harwood: All the World’s a stage. 1984]
-
-
Antonius Caesarin ruumiin äärellä. Meiningenin seurueen yksi tunnetuimmista massakohtauksista Julius Caesarin 3. näytöksessä. Johannes Kleinmichelin kuva Georg II:n luonnoksen mukaan vuodelta 1879 [John Osborne. The Meiningen Court Theatre 1866–1890. Cambridge 1988]
-
-
Kohtausluonnos [Theater Museum, München, Oscar G. Brockett: History of the Theatre. 1987]
-
-
Stanislavskin ohjaus Aleksei Tolstoin näytelmästä Tsaari Fjodor, Moskovan Taiteellinen Teatteri 1889. [Bakhrushin teatterimuseo, Moskova, Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Konstantin Stanislavski [Wikimedia Commons]
-
-
Stanislavskin ohjaus Gorkin näytelmästä Pohjalla, Moskovan Taiteellinen Teatteri, 1902 [Ronald Harwood: All the World’s a stage. 1984]
-
-
Stanislavskin ohjaus Gorkin näytelmästä Pohjalla, Moskovan Taiteellinen Teatteri, 1902 [Bakhrushin teatterimuseo, Moskova, Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Anton Tšehov [Tšehovin kotimuseo, Moskova, Ronald Harwood: All the World’s a stage. 1984]
-
-
Tšehov, lukuharjoitus Moskovan Taiteellisessa Teatterissa. [Ronald Harwood: All the World’s a stage. 1984]
-
-
Tšehov, Vanja-eno, Moskovan Taiteellinen Teatteri [Ronald Harwood: All the World’s a stage. 1984]
-
-
Tšehov, Kolme sisarta, kantaesitys, 1901 [Ronald Harwood: All the World’s a stage. 1984]
-
-
Tšehov, Kirsikkatarha, Moskovan Taiteellinen Teatteri [Ronald Harwood: All the World’s a stage. 1984]
-
-
Vladimir Jegorovin näyttämöluonnos Maeterlinckin näytelmään Sininen lintu Stanislavskin ohjaukseen Moskovan Taiteellisessa Teatterissa 1908. Ohjaus: Stanislavski, lavastus: Vladimir Jegorov [Herbert Marshall, The Pictorial History of the Russian Theatre. New York 1977]
-
-
August Strindberg [Ronald Harwood: All the World’s a stage. 1984]
-
-
Strindberg, Tie Damaskokseen, kantaesitys, 1900. Oikealla Harriet Bosse. [Carl-Gustav Pettersson & Theres Smids: Teaterhistoria. 1995]
7 Ohjaajat ja modernin teatterin nousu
-
-
Appia, Valkyyrioiden kukkula Nibelungin sormuksessa, 1896. [Volbach, Walter: Adolphe Appia Prophet of the modern theatre, s 48]
-
-
Isadora Duncan, 1898. [Paul Magriel ed., Nijinsky, Palvova, Duncan. 1977]
-
-
Orfeus ja Eurydike, Hellerau, 1913. [Volbach, Walter: Adolphe Appia Prophet of the modern theatre, s 90]
-
-
Appian Valkyyria Baselissa, 1924. [Volbach, Walter: Adolphe Appia Prophet of the modern theatre, s 155]
-
-
Craig, Ibsenin Helgolandin sankarit, 1903. [Bibliothèque de L’Arsenal, Pariisi, Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Craig, Hamletin loppukohtaus Moskovassa 1912. [Bergman, Gösta M: Den moderna teaterns genombrott 1890–1925, s 228]
-
-
Aubrey Beardsley, Salomen kansi, 1894. [Alkupäisen näytelmävihkosen näköispainos, Dover, 1967]
-
-
Jarry, oma piipirros Kuningas Ubun alkuperäislaitokseen, 1896. [Michel Arrivé: Peintures, Gravures & Dessins d’Alfred Jarry. 1968]
-
-
Ballan luonnostelmia liikeradoiksi, Koneiden typografiaan, 1914. [RoseLee Goldberg: Performance Art from Futurism to the Present. 1988]
-
-
Futuristinen ilta, Umberto Boccionin pilapiirros, 1911. [RoseLee Goldberg: Performance Art from Futurism to the Present. 1988]
-
-
Russolo, meluinstrumentit, 1913. [RoseLee Goldberg: Performance Art from Futurism to the Present. 1988]
-
-
Marinettin runokokoelman etusivu, 1914. [RoseLee Goldberg: Performance Art from Futurism to the Present. 1988]
-
-
Ranskalainen johtaja teoksessa Paraati 1917 (Cocteau, Satie, Picasso). [RoseLee Goldberg. Performance Art from Futurism to the Present. 1988]
-
-
Eiffel-tornin hääpari teoksessa Paraati, 1917 (Cocteau, Satie, Picasso). [RoseLee Goldberg. Performance Art from Futurism to the Present. 1988]
-
-
Schlemmerin Muototanssi, 1927. [Bauhaus-Archiv, Magdalena Droste: Bauhaus. 2011]
-
-
Bauhausin Nuoren Teatterin neuvostoliittovaikutteinen revyy, 1929. [Bauhaus-Archiv, Magdalena Droste: Bauhaus. 2011]
-
-
Cesar Kaiserin näyttämökuva Georg Kaiserin näytelmään Aamusta keskipäivään [Denis Bablet, The Revolution of Stage Design in the 20th Century. Paris 1977]
-
-
Nikolai Sapunovin luonnos (1906) Blokin näytelmään Balagantshik [Konstantin Rudnitsky. Meyerhold the Director. Ann Arbor 1981]
-
-
Meyerholdin ohjaus Wagnerin Tristan ja Isolde -oopperasta, 1. näytös, Pietari, 1909 [Brigitte Heldt, Richard Wagner. Tristan und Isolde. Laaber 1994]
-
-
Tristan ja Isolde, 2. näytös [Brigitte Heldt, Richard Wagner. Tristan und Isolde. Laaber 1994]
-
-
Tristan ja Isolde, 3. näytös [Brigitte Heldt, Richard Wagner. Tristan und Isolde. Laaber 1994]
-
-
Naamiaiset, 2. kohtaus, 1917. Aleksandr Golovinin näyttämökuva [Konstantin Rudnitsky, Russian and Soviet Theatre. Tradition and the Avant-Garde. London 1988 / 2000]
-
-
Kohtaus Naamiaisista. [Konstantin Rudnitsky, Russian and Soviet Theatre. Tradition and the Avant-Garde. London 1988 / 2000]
-
-
Meyerhold (valkoisessa paidassa) harjoituksissa 1930-luvulla [Robert Leach, Vsevolod Meyerhold. Cambridge 1989]
-
-
Ljubov Popovan näyttämökuva Meyerholdin Jalomieliseen aisankannattajaan, 1922. [Carl-Gustav Pettersson & Theres Smids: Teaterhistoria. 1995]
-
-
Meyerhold, Jalomielinen aisankannattaja, 1922. [Rudnitsky, Konstantin, Russian & Soviet theatre. Tradition & the Avant-garde. Thames and Hudson 1988, s 122]
-
-
Meyerhold, biomekaniikka [Marja Jänis (toim.): Teatterin lokakuu. 1981]
-
-
Meyerhold, biomekaniikka [Marja Jänis (toim.): Teatterin lokakuu. 1981]
-
-
Meyerhold, biomekaniikka [Marja Jänis (toim.): Teatterin lokakuu. 1981]
-
-
Agit prop -kollektiivi Sininen paita (Sinjaja bluza). [Robert Leach, Revolutionary Theatre. London 1994]
-
-
Agit prop -kollektiivi Sininen paita (Sinjaja bluza). Työläinen kietoutuu kapitalismin verkkoon [Robert Leach, Revolutionary Theatre. London 1994]
-
-
Meyerholdin ohjaus Majakovskin Saunasta, 1930. Työläiset kävelevät aikakoneeseen, joka vie heidät tulevaisuuteen [Konstantin Rudnitsky, Russian and Soviet Theatre. Tradition and the Avant-Garde. London 1988 / 2000]
-
-
Ignaty Nivinskyn lavastus Vahtangovin Turandot-ohjaukseen, 1922. [Bakhrusinin teatterimuseo, Moskova, Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Max Reinhardt [Knut Boeser & Renata Vatková: Max Reinhardt in Berlin. 1984]
-
-
Max Reinhardtin ohjaaman Kesäyön unen E. Sternin pyörönäyttämölle suunnittelema lavastus [Knut Boeser & Renata Vatková: Max Reinhardt in Berlin. 1984]
-
-
Max Reinhardtin Kuningas Oidipus -ohjaus Berliinissä 1910. [Knut Boeser & Renata Vatková: Max Reinhardt in Berlin. 1984]
-
-
Max Reinhardtin Oresteia-ohjaus Berliinissä, 1911. [Knut Boeser & Renata Vatková: Max Reinhardt in Berlin. 1984]
-
-
Max Reinhardtin ohjaus Vollmoellerin näytelmästä Ihme, Lontoossa 1911. [Rosenfeld, Sybil: A Short History of Scene Design in Great Britain. Basil Blackwell. Oxford 1973, s 167]
-
-
Max Reinhardtin ohjaus Vollmoellerin näytelmästä Ihme, Lontoossa 1911. [Heinrich Braulich: Theater zwischen Traum un Wirklichkeit. 1969]
-
-
Max Reinhardtin ohjaus Hoffmanstahlin dramatisoimaan keskiaikaiseen moraliteettiin Jokamies Salzburgin tuomiokirkon edessä, 1927. [J.L. Styan: Max Reinhartd. 1982]
-
-
Piscatorin lavastus Erns Tollerin näytelmään Hoplaa, me elämme. 1927, Berliini [Erwin Piscator. Das politische Theater (toim. Ludwig Hoffmann). Berlin 1968]
-
-
Mielenosoitus Punaisella torilla marraskuussa 1918. [James von Geldern, Bolshevik Festivals, 1917–1920. Berkeley 1993]
-
-
Pietarin Kivisaaren katsomo [James von Geldern, Bolshevik Festivals, 1917–1920. Berkeley 1993]
-
-
Pörssin edessä esitetty Maailmankommuunin puolesta, 1920 [James von Geldern, Bolshevik Festivals, 1917–1920. Berkeley 1993]
-
-
Juri Annenkovin suunnitelma Talvipalatsin valloitusta (1920) varten [Konstantin Rudnitsky, Russian & Soviet Theatre, London 1988]
-
-
Kaaviokuva Talvipalatsin valloituksesta (1920) [Konstantin Rudnitsky, Russian & Soviet Theatre, London 1988]
-
-
Talvipalatsin valtaus, 1920 [Konstantin Rudnitsky, Russian & Soviet Theatre, London 1988]
-
-
Talvipalatsin valtaus, 1920 [Konstantin Rudnitsky, Russian & Soviet Theatre, London 1988]
-
-
Wagnerin Parsifal Sopotin metsäoopperassa [Wilhelm von Schramm, Neubau des deutschen Theaters. Berlin 1934]
-
-
Annabergin Thingplatz [Wilhelm von Schramm, Neubau des deutschen Theaters. Berlin 1934]
-
-
Northeimin Thingplatz [Wilhelm von Schramm, Neubau des deutschen Theaters. Berlin 1934]
-
-
Brandberge bei Hallen Thingplatz [Wilhelm von Schramm, Neubau des deutschen Theaters. Berlin 1934]
-
-
Heynicken Neuroden kantaesitys Brandberge bei Hallen Thingplatzilla [Wilhelm von Schramm, Neubau des deutschen Theaters. Berlin 1934]
-
-
Näyttelijöitä ”uutta Saksaa” symboloivan hakaristilipun kanssa Heynicken Neuroden esityksessä [Wilhelm von Schramm, Neubau des deutschen Theaters. Berlin 1934]
-
-
Reinhardtin ohjaus Pirandellon näytelmästä Kuusi ihmistä etsii tekijää, 1924 [Heinz Kindermann, Theatergeschichte Europas, VIII. Band. Salzburg 1968]
-
-
Eugen O’Neill, 1888–1953 [Wikimedia Commons]
-
-
O’Neillin Kaikilla Jumalan lapsilla on siivet, Provincetown Playhouse, New York, 1924 [Oscar G. Brockett ja Robert R. Findlay. Century of Innovation. A History of European and American Drama Since 1870. Englewood Cliffs, NJ 1973]
-
-
Pitkän päivän matka yöhön kantaesitys Dramatenissa 1956 Bengt Ekerotin ohjaamana [Brenda Murphy. O’Neill: Long day’s journey into night. Cambridge 2001]
-
-
Antonin Artaudin kuuluisa kasvokuva Dreyerin elokuvassa Jean d’Arcin kärsimys, 1928 [Wikimedia Commons]
8 Eeppinen, absurdi ja uusin teatteri
-
-
Fred Dolbinin piirros Brechtistä, n. 1930 [Wikimedia Commons]
-
-
Brechtin Mies on mies Berliinin Schauspielhausissa tekijän ohjaamana 1931 [Oscar G. Brockett ja Robert R. Findlay, Century of Innovation. A History of European and American Drama Since 1870. Englewood Cliffs, NJ 1973]
-
-
Erich Engelin kantaesitysproduktio Brechtin Kolmen pennin oopperasta Berliinissä 1928 [Erich Engel, Schriften über Theater und Film. Berlin 1971]
-
-
Kolmen pennin oopperan kantaesitys Berliner Ensemblessä 1928 [Erich Engel, Schriften über Theater und Film. Berlin 1971]
-
-
Helene Weigel nimiroolissa Pelagea Wlassowana Berliner Ensemblen Äidin 1951 produktiossa [Theaterarbeit. 6 Aufführungen des Berliner Ensembles. Zweite, durchgesehene und erweiterte Auflage. Berlin 1961]
-
-
Vappumarssiin osallistujat Berliner Ensemblen Äidin 1951 produktiossa. [Theaterarbeit. 6 Aufführungen des Berliner Ensembles. Zweite, durchgesehene und erweiterte Auflage. Berlin 1961]
-
-
Herra Puntila (Leonard Steckel) alkoholin vaikutuksen alaisena Berliner Ensemblessa 1949 [Theaterarbeit. 6 Aufführungen des Berliner Ensembles. Zweite, durchgesehene und erweiterte Auflage. Berlin 1961]
-
-
Brechtin Puntila Berliner Ensemblessa 1949. [Theaterarbeit. 6 Aufführungen des Berliner Ensembles. Zweite, durchgesehene und erweiterte Auflage. Berlin 1961]
-
-
Karl von Apennin näyttämöluonnos Brechtin ohjaamaan Kaukaasialaiseen liitupiiriin Berliner Ensemblessa 1956 [Denis Bablet. The Revolutions of Stage Design in the 20th Century. Paris 1977]
-
-
Caspar Neherin näyttämöluonnos Galilein elämän produktioon Berliner Ensemblessa 1957 [Theaterarbeit. 6 Aufführungen des Berliner Ensembles. Zweite, durchgesehene und erweiterte Auflage. Berlin 1961]
-
-
Matti lakaisee pihaa. Caspar Neherin luonnos Berliner Ensemblen Puntila-produktioon 1949 [Theaterarbeit. 6 Aufführungen des Berliner Ensembles. Zweite, durchgesehene und erweiterte Auflage. Berlin 1961]
-
-
Puoliväliverho Berliner Ensemblen Äiti-produktiossa 1951 [Theaterarbeit. 6 Aufführungen des Berliner Ensembles. Zweite, durchgesehene und erweiterte Auflage. Berlin 1961]
-
-
Kuuluisan Theater der Zeit -aikakauslehden ensimmäistä kantta 1946 koristi ajan hengen mukaisesti poliittisesti neutraali ja kokoava hahmo Max Reinhardt [Theater der Zeit. 1/1946]
-
-
Tennessee Williamsin Viettelysten vaunu Elia Kazanin ohjaamana 1947 [Oscar G. Brockett. History of the Theatre. 2003]
-
-
Millerin Näköala sillalta, Lontoo, 1956 [Dennis Welland, Miller. A Study of His Plays. London 1978]
-
-
Millerin Kauppamatkustajan kuolema Broadwaylla 1949. Willy Lomania näyttelevä Lee J. Cobb istumassa [Dennis Welland, Miller. A Study of His Plays. London 1978]
-
-
Jo Mielzingerin näyttämökuva Kauppamatkustajan kuolemaan, Lontoo, 1949 [Dennis Welland, Miller. A Study of His Plays. London 1978]
-
-
Osbornen Nuori viha Tony Richardsonin ohjaamana Lontoossa 1956 [John Russell Brown, The Oxford Illustrated History of Theatre. Oxford 1997]
-
-
Dürrenmattin Fyysikot Münchenin Kammerspielessä 1962 [Oscar G. Brockett. History of the Theatre. 2003]
-
-
Anouilh’n Antigone Pariisissa, Théâtre de l’Atelier 1943. Ohjaus: André Barsacq [Oscar G. Brockett ja Robert R. Findlay. Century of Innovation. A History of European and American Theatre and Drama since the 1870. Englewood Cliffs, NJ 1973]
-
-
Genet’n Kaihtimet, ensiesitys Pariisin Odeon-teatterissa 1966. [Pic, Pariisi, Oscar G. Brockett: History of the Theatre. 1987]
-
-
Harold Pinterin Kotiinpaluu Peter Hallin ohjaamana, Aldwych Theatre, 1965 [Oscar G. Brockett ja Robert R. Findlay. Century of Innovation. A History of European and American Drama Since 1870. Englewood Cliffs, NJ 1973]
-
-
Wilfried Minksin poptaidevaikutteinen skenografia Peter Zadekin ohjaukseen Schillerin Rosvoista, Bremen, 1966 [Denis Bablet. The Revolution of Stage Design in the 20th Century. Paris 1977]
-
-
Wilfried Minksin luonnos Peter Palitzschin ohjaukseen Brechtin Švejk toisessa maailmansodassa, Ruhr-festivaali, 1967 [Denis Bablet, The Revolution of Stage Design in the 20th Century. Paris 1977]
-
-
Hans-Ulrich Schmücken lavastusluonnos Erwin Piscatorin ohjaukseen Peter Weissin dokumenttidraamasta Tutkimus, Länsi-Berliinin Freie Volksbühne, 1965 [Erwin Piscator, Das politische Theater (toim. Ludwig Hoffmann). Berlin 1968]
-
-
Piscatorin ohjaus Weissin Tutkimuksesta 1965. Pienoismallin kuvaprojektioita ei käytetty esityksessä [Erwin Piscator, Das politische Theater (toim. Ludwig Hoffmann). Berlin 1968]
-
-
Peter Weissin Viet Nam Diskurs Frankfurtissa 1968 [Denis Bablet, The Revolution of Stage Design in the 20th Century. Paris 1977]
-
-
Peter Steinin ohjaus Goethen taiteilijadraamasta Torquato Tasso Bremenissä 1969. ”Emotionaalinen klovni” Tasso (Bruno Ganz) aristokraattien edessä [Michael Patterson. Peter Stein: Germany’s Leading Theatre Director. Cambridge 1981]
-
-
Peter Steinin ohjaus Gorkin Kesävieraista, Schaubühne am Halleschen Ufer, 1974 [Michael Patterson. Peter Stein: Germany’s Leading Theatre Director. Cambridge 1981]
-
-
Peter Steinin ohjaus Gorkin Kesävieraista, Schaubühne am Halleschen Ufer, 1974 [Schaubühne am Halleschen Ufer am Leinener Platz. Frankfurt. M/Berlin 1987]
-
-
Klaus Michael Grüberin ohjaus Euripideen Bakkanteista, Schaubühne am Halleschen Ufer, 1974 [Schaubühne am Halleschen Ufer am Leinener Platz. Frankfurt. M/Berlin 1987]
-
-
Winterreise im Olympiastadion, 1977 [Schaubühne am Halleschen Ufer am Leinener Platz. Frankfurt. M/Berlin 1987]
-
-
Living Theatre, Sofokleen Antigone, Parma [M. C. Gaffier. Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Living Theatre, Sofokleen Antigone, Parma [M. C. Gaffier. Cesare Molinari: Theatre through the Ages. 1975]
-
-
Living Theatren Paradise Now Avignonissa 1968 [Denis Bablet. The Revolutions of Stage Design in the 20th Century. Paris 1977]
-
-
Josef Svobodan näyttämökuva Claude Debussyn oopperaan Pelleas ja Melisande Lontoon Covent Gardenissa 1969 [Denis Bablet, The Revolution of Stage Design in the 20th Century. Paris 1977]
-
-
Tadeusz Kantorin performanssi Krakovassa 1968 [Denis Bablet, The Revolution of Stage Design in the 20th Century. Paris 1977]
-
-
Grotovskin Murtumaton prinssi, Wroclaw 1965 [Tadeusz Burzynski & Zbigniew Osinski, Grotowski’s Laboratory. Warsaw 1979]
-
-
-
-
-
Ryszard Cieslak Grotowskin ohjauksessa [Eugenio Barba & Niccolo Savarese: A Dictionary of Theatre Anthropology. 1991]
-
-
Faustus [Denis Bablet. The Revolution of Stage Design in the 20th Century. Paris 1977]
-
-
Grotowski, Apocalypsis cum figuris, 1968. Teatterilaboratorion juliste [Tadeuz Burzynski & Zbiniev Osinski: Grotowski’s Laboratory. 1979]
-
-
Peter Brookin Mahabharata, Avignonin festivaali 1984. [Carl-Gustav Pettersson & Theres Smids: Teaterhistoria. 1995]
-
-
Strehlerin ohjaus Brechtin Galilein elämästä, Milanon Piccolo Teatro, 1963 [Denis Bablet, The Revolution of Stage Design in the 20th Century. Paris 1977]
-
-
Dario Fo [Carl-Gustav Pettersson & Theres Smids: Teaterhistoria. 1995]
-
-
Dario Fo ja Franca Rame, Me ei makseta! Me ei makseta!, 1974. [Carl-Gustav Pettersson & Theres Smids: Teaterhistoria. 1995]
-
-
Taganka-teatterin ulkonäkymä [Alexander Gershkovich. The Theater of Yuri Lyubimov. New York 1989]
-
-
Ljubimovin ohjaus John Reedin teoksesta Kymmenen päivää, jotka järisyttivät maailmaa, Tatanga-teatteri, 1965 [Alexander Gershkovich, The Theater of Yuri Lyubimov. New York 1989]
-
-
Juri Ljubimovin Hamlet-ohjauksesta tuli yksi Tagankan kulttiesityksiä. Vladimir Vysotski Hamletina äitinsä ja isäpuolensa jaloissa. Se tavoitti pysähtyneisyyden ajan tunnot kapinallaan varautunutta ja vakoilevaa hovia vastaan [Juri Ljubimov, Pyhä tuli: Teatterimiehen muistelmia. Juva 1987]
-
-
Mnouchkinen produktio “1789” Vicennessä vuonna 1970 [Denis Bablet. The revolutions of stage design in the 20th century. Paris 1977]
-
-
Mnouchkine, Euripideksen Atridit, 1990 [Martine Frank – Magnum, Oscar G. Brockett: History of the Theatre. 2010]
-
-
Chéreaun ohjaus Wagnerin Valkyyrian 3. näytöksestä Bayreuthissa 1976. Peduzzin näyttämökuva viittaa Alfred Böcklinin maalaukseen Kuoleman saari [Kuva: Bayreuther Festspiele]
9 Teatteri kylmän sodan jälkeen n. 1985—2005
-
-
Taganka-teatteri valmisti järjestelmän kannalta hankalia esityksiä kaiken aikaa. Juri Trifonovin romaani Talo Rantakadulla (1980) antoi pohjan esitykselle, jossa käsiteltiin puhdistuksia puolue-eliitin asuintalon näkökulmasta. Simultaaninen näyttämökuva ja eri aikatasot luontuivat siihen hyvin. [Le théâtre. Bordas 1989]
-
-
Veljet ja sisaret oli tärkeä venäläisten omaa unohdettujen historiaa käsittelevä teos. Lev Dodin nosti Malyj-teatterinsa Pietarissa kertaheitolla 1985 yhdeksi Venäjän kiinnostavimmista. [Shevtsova Maria. Dodin and the Maly Drama Theatre. Routledge 2004. s 70]
-
-
Pietarin Pienen teatterin (Malyj Drama Teater) esityksestä Claustrophobia, joka sai ensi-iltansa 1994 Pariisin Venäläisillä viikoilla, jolloin ohjaaja Lev Dodinin tähti lähti nousuun Länsi-Euroopassa. [Shevtsova Maria. Dodin and the Maly Drama Theatre. Routledge 2004. s 120]
-
-
Marcus Groth näytteli Raskolnikovia Kama Ginkasin versiossa Rikoksesta ja rangaistuksesta. Näyttelemme Rikoksen -esitys oli Moskovan Tjuz-teatterissa 1990. [Smeliansky Anatoly. Russian theatre after Stalin. Cambridge Studies in Modern Theater. CUP 1999. s 172]
-
-
Ejmuntas Nekrosiuksen ohjaus Tshehovin Kolmesta sisaresta (1995). Monitulkintainen loppukuva viittaa kenties siihen miten vaikea on luopua ”sotilaista” [Suomen vierailun käsiohjelma. 1995]
-
-
Ming Cho Leen lavastus Shakespearen Macbethiin 1995 Washingtonin Shakespeare-teatterissa. Ohjaus John Dowlingin. [STAGE-Design. Tony Davis. Stagecraft. Rotovision Book. Swi. 2001]
-
-
Robert Wilsonin esityksestä POE-try (Thalia-theater, Hampuri 2000). Kohtauksen tekstinä Edgar Allan Poen runo Hop Frog. [www.robertwilson.com/poetry]
-
-
Robert Wilsonin esityksestä POE-try (Thalia-theater, Hampuri 2000). Kohtauksen tekstinä Edgar Allan Poen runo Hop Frog. [www.robertwilson.com/poetry]
-
-
Forced Entertainment -ryhmän esitys Hidden J (1994). [Etchells Tim. Certain Fragments. Routledge 1999]
-
-
Forced Entertainment -ryhmän esitys Showtime (1996) ylh.& alh. Keskellä kuva esityksestä Marina Lee (1991). [Etchells Tim. Certain Fragments. Routledge 1999]
-
-
Lucia di Lammermoorin esityksestä Bastiljin oopperassa 1994 Andrei Serbanin ohjauksena. Lavastaja William Dudley. [STAGE-Design. Tony Davis. Stagecraft. Rotovision Book. Swi. 2001. s 80–81]
-
-
Lucia di Lammermoorin esityksestä Bastiljin oopperassa 1994 Andrei Serbanin ohjauksena. Lavastaja William Dudley. [STAGE-Design. Tony Davis. Stagecraft. Rotovision Book. Swi. 2001. s 80–81]
-
-
Lucia di Lammermoorin esityksestä Bastiljin oopperassa 1994 Andrei Serbanin ohjauksena. Lavastaja William Dudley. [STAGE-Design. Tony Davis. Stagecraft. Rotovision Book. Swi. 2001. s 80–81]
-
-
Lucia di Lammermoorin esityksestä Bastiljin oopperassa 1994 Andrei Serbanin ohjauksena. Lavastaja William Dudley. [STAGE-Design. Tony Davis. Stagecraft. Rotovision Book. Swi. 2001. s 80–81]
-
-
Peter Konwitschnyn ohjaus Mozartin Don Giovannista Berliinin Komische Operissa (ensi-ilta 2003), skenografia Jörg Kossdorf [Jürgen Schläder. OperMachtTheaterBilder. Leipzig 2006]
-
-
Richard Jonesin kulttiohjaus Händelin oopperasta Giulio Cesare in Egitto Baijerin valtionoopperassa, Münchenissä 1994, skenografia Nigel Lowery [Jürgen Schläder. OperMachtTheaterBilder. Leipzig 2006]
-
-
Günter Schneider-Siemssen on yksi Saksan huomattavimmista lavastajista. Nämä kuvat hänen Salzburgin Marionetten-theateriin 1985 tekemistään holografiaa käyttävistä lavastuksista Jacques Offenbachin Hoffmanin kertomuksiin. [STAGE-Design. Tony Davis. Stagecraft. Rotovision Book. Swi. 2001. s 20–21]
-
-
Oopperoiden ohjaukset Saksassa edellyttävät että tekijät tuntevat teokset syvällisesti ja samalla osaavat rakentaa siihen päälle oman merkitys- ja assosiaatiomaailmansa. Tämä koskee erityisesti Wagnerin teoksia. David Arnellin Tannhäuser ohjauksen (München 1994) avaava bakkanaali, jossa Tannhäuser itse näkee hedonistisen elämänsä peilin kautta. Lavastaja oli Roni Toren. [OperMachtTheaterBilder. Neue Wirklichkeiten des Regietheaters. Henschel 2006. s 176]
-
-
Odysseuksen kotiinpaluusta kertova Monteverdin ooppera Il Ritorno di Ulisse in Patria. Vasemmalla Minerva (Athene) joka suojelee lopun jousiammuntakilpaa. David Aldenin ohjaus tehtiin Münchenissä 2001, skenografina Ian MacNeil. [OperMachtTheaterBilder. Neue Wirklichkeiten des Regietheaters. Henschel 2006. s 30]
-
-
Monteverdin Ulisse-oopperan loppukohtauksessa Odysseus ja Penelope. Lattia-aallon alle on jäämässä poika Telemakhos. David Aldenin ohjaus Münchenin Prinzregentstheaterissa 2001. [OperMachtTheaterBilder. Neue Wirklichkeiten des Regietheaters. Henschel 2006. s 32]
-
-
Schleefin ja Tragelehnin Neiti Julie Berliner Ensemblessa. Jutta Hoffmann nimiosassa [Wolfgang Behrens, Einar Schleef. Werk und Person. Berlin 2003]
-
-
Schleefin Verratenes Volk (Petetty kansa) Deutsches Theater Berliinissä 2000 [Wolfgang Behrens, Einar Schleef. Werk und Person. Berlin 2003]
-
-
Schleefin Verratenes Volk [Wolfgang Behrens, Einar Schleef. Werk und Person. Berlin 2003]
-
-
Castorfin ohjaus Clockwork Orange Volksbühnellä 1993 [Hans-Dieter Schütt ja Kirsten Hehmeyer, Castorfs Volksbühne. Berlin 1999]
-
-
Castorfin ohjas Hauptmannin Die Weber -näytelmästä Volksbühnellä 1997 [Hans-Dieter Schütt ja Kirsten Hehmeyer, Castorfs Volksbühne. Berlin 1999]
-
-
Kathrin Angerer ja Martin Wuttke Volksbühnellä Castorfin Dostojevski-sarjan aloittaneessa Riivaajissa (Dämonen) 1999 [Hans-Dieter Schütt ja Kirsten Hehmeyer, Castorfs Volksbühne. Berlin 1999]
-
-
Castorfin tulkinta Dostojevskin Riivaajista (Dämonen) Volksbühnellä 1999. Ensemblen 2000-luvun tähtinäyttelijät Kathrin Angerer ja Martin Wuttke [Hans-Dieter Schütt ja Kirsten Hehmeyer, Castorfs Volksbühne. Schöne Bilder vom hässlichen Leben. Berlin 1999]
-
-
Marthalerin ohjaus Jacques Offenbachin operetista Pariisilaiselämää Volksbühnellä 1998 [Hans-Dieter Schütt ja Kirsten Hehmeyer, Castorfs Volksbühne. Berlin 1999]
-
-
Marthalerin Pariisilaiselämää [Hans-Dieter Schütt ja Kirsten Hehmeyer, Castorfs Volksbühne. Berlin 1999]
-
-
Marthalerin Pariisilaiselämää [Hans-Dieter Schütt ja Kirsten Hehmeyer, Castorfs Volksbühne. Berlin 1999]
-
-
Florian Fiedlerin ohjaus Goethen kirjeromaanin pohjalta Nuoren Wertherin kärsimykset. Schauspiel Frankfurtin esitys 2005. Fiedlerin ohjaus Aki Kaurismäen tekstistä I hired a Contract Killer vieraili myös Tampereen teatterikesässä. [kuvalähde tuntematon]
-
-
Argentiinalainen koreografi Constana Macras ohjasi 2003 Berliinin Sophien säveleen esityksen Back to the Present, joka käytti Marius de Mayenburgin tekstiä. [Theater Heute. 2003 Jahrbuch. s 62]
-
-
Kuva 1800-luvun Ta’zieh-esityksestä Iranin pääkaupungissa Teheranissa, erityisessä Takijeh-teatteritilassa. Kangaskattoisen rakennuksen mallisia teattereita syntyi muuallekin maahan. [Theatre Histories, an Introduction. Routledge 2006. s 82]
-
-
Johannesburgin Market Theatren esitys Woza Albert! (1982). Näyttelijät Percy Mtwa ja Mbongeni Ngema esittävät valkoisia irtonenät naamallaan. [Theatre Histories, an Introduction. Routledge 2006. s 422]
-
-
J.C Serronin, brasilialaisen skenografin lavastus esitykseen The Coffee Trade Foxes, São Paulossa 1990. Antonio Bivarin ja Celso Luis Paulinin näytelmä kertoi 1920-luvun ”kahviparoneista”. Tavaroiden lisäksi myös näyttelijät tulivat hyllyiltä näyttämölle. [STAGE-Design. Tony Davis. Stagecraft. Rotovision Book. Swi. 2001, s 112]
-
-
Nati sotto la contraria stella – Onnettoman tähden alla syntyneet oli italialaisen teatteriryhmän huippusuosittu esitys, jossa Romeota ja Juliaa näyttelevät karismaattiset vanhat miehet. Milano, Teatro dell’Elfo, ohjaus Leo Muscato. [kuva pukusuunnittelija Carla Ricotti, kirjoittajan hallussa]
10 Teatteri kylmän sodan jälkeen n. 1985—2005
-
-
Haren Stuff Happens Lontoossa, Olivier Theatre, 2004 [The Drama Review, 50:3, 1,2006]
-
-
David Haren näytelmä Irakin sodasta Stuff Happens, New Yorkin Public Theatre 2006 [The Drama Review, 50:3, 1,2006]
-
-
Norton-Taylorin The Colour of Justice rasistisesta murhasta, Tricycle Theatre 1999. [The Drama Review, 50:3, 1,2006]
-
-
[www.instagram.com/amaliaulman]
-
-
[www.instagram.com/amaliaulman]
-
-
[www.instagram.com/amaliaulman]
-
-
Julian Twitter-profiili teoksessa Such Tweet Sorrow 2010. [twitter.com/such_tweet]
-
-
Katsojien kuvia Disneyn Aladdin-musikaaliin osallistumisesta [kesäkuussa 2016 saman hashtagin #disneyonbroadway alla Instagramissa]
-
-
-
-
Deutsches Theater Berliinin intendentti Ulrich Khuonin lyhyt videotervehdys Berliinin kirjailijapäivien 2016 johdosta teatterin Facebook-sivulla [www.facebook.com/DeutschesTheater]
-
-
Pussy riot [kuvakaappaus Youtube-videolta: www.youtube.com/watch?v=ALS92big4TY]
-
-
Pussy riot [kuvakaappaus Youtube-videolta: www.youtube.com/watch?v=ALS92big4TY]
-
-
Pussy riot [kuvakaappaus Youtube-videolta: www.youtube.com/watch?v=ALS92big4TY]
-
-
Novosibirskin Tannhäuserin Venusvuori-kohtaus [valokuvat VK-ryhmästä: https://vk.com/tannhauser_nsk]
-
-
Novosibirskin Tannhäuserin toisen näytöksen kilpailu [valokuvat VK-ryhmästä: https://vk.com/tannhauser_nsk]
-
-
Novosibirskin Tannhäuserin toisessa näytöksssä kapinallista taiteilijaa häpäistään [valokuvat VK-ryhmästä: vk.com/tannhauser_nsk]
-
-
Mielenosoitus Tannhäuserin ja sananvapauden puolesta Novosibirskin oopperan edessä 5.4.2015 [valokuvat VK-ryhmästä: https://vk.com/tannhauser_nsk]
-
-
Mielenosoitus Novosibirskin oopperan edessä 5.4.2015 [valokuvat VK-ryhmästä: https://vk.com/tannhauser_nsk]
-
-
Jelinekin Tyttö ja kuolema -esityksen vandalisoitu plakaatti Wroclawissa lokakuussa 2010 [facebook.com/Teatr.Polski.we.Wroclawiu]