Ekspressionismi, Erwin Piscatorin poliittinen dokumenttiteatteri, Bertolt Brechtin eeppinen teatteri ja ranskalainen surrealismi olivat keskeisiä suunnannäyttäjiä keskieurooppalaisen teatterin kehityksessä maailmansotien välisenä aikana ja sen jälkeen. Toisen maailmansodan katkaisema poliittisen teatterin kehitys jatkui molemmissa Saksoissa.
Maailmansodan tuhojen jälkeen teatterit ja taiteilijat keskittyivät kokoamaan voimiaan. Taloudellisia riskejä ja kiistanalaisia aiheita välteltiin. Musiikkinäytelmät, runodraamat ja klassikot olivat keskeistä ohjelmistoa. Useissa maissa kulttuurielämä pääsi uudestaan jaloilleen valtion tukemana. Valtion ja kuntien teatterilaitokset pystyivät tuottamaan myös epäkaupallista uutta teatteria.
Keski-Euroopan suurten oopperatalojen tuotannoissa on perinteisesti ollut käytettävissä melkoiset resurssit. Monet merkittävät lavastajat, kuten Josef Svoboda, Wieland Wagner ja Günther Schneider-Siemssen työskentelivät ennen kaikkea oopperan parissa.
Manner-Euroopassa lavastajat olivat yleensä päävastuussa valaistuksesta ja siellä lavastajien koulutuksessa on perinteisesti kiinnitetty huomiota myös valaistukseen. Valo on ollut lavastuksen ideaan sitoutunut, toisaalta sille alisteinen.
Valaistuksen toteutuksessa ohjaajat ja lavastajat työskentelivät kiinteästi valaistusmestarien kanssa. Lavastuslähtöisessä valosuunnittelussa suunnittelu ja myös valojen rakentaminen tapahtui näyttämökuva kerrallaan. Työtapa siirtää painopisteen yleisvalosta ”spesiaaleihin”, valoihin joilla on jokin erityistehtävä. Näyttelijöiden näkymiseksi tarvittava valaistus voitiin lisätä muuten valmiiseen kuvaan. Yhdysvaltalaisten ja englantilaisten metodien kaltaisia valaistussuunnittelun reseptejä ei Keski-Euroopassa juuri ole käytetty. Vähitellen taiteelliseen työryhmään palkatiin myös valosuunnittelijoita. Esimerkiksi ansioitunut valosuunnittelija Max Keller piti kiinni valaistusmestarin statuksestaan, kunnes vasta 1980-luvulla alkoi korostaa taiteellisen työn merkitystä ja nimike vaihtui valosuunnittelijaksi.
Appian ajatukset Wagnerin oopperoiden arvoisesta lavastuksesta ja valaistuksesta tulivat Bayreuthissa viimein toteutettua Wieland ja Wolfgang Wagnerin toimesta 1950-luvulla. Tällöin Richard Wagnerin lapsenlapset Wieland (1917–1966) ja Wolfgang (1919–2010) panivat Bayreuthin oopperajuhlat täysremonttiin toisen maailmansodan jälkeen (Burian 1983, 16.)
Wieland Wagner pelkisti näyttämökuvan valon, abstraktien muotojen ja projisointien avulla myyttisiksi visioiksi. Valo nosti geometriset muodot ympäröivästä pimeydestä esiin kosmisina symboleina.
München Kammerspielen valaistusmestarina Max Keller alkoi ensimmäisenä johdonmukaisesti soveltaa teatterissa uusia valonlähteitä, usein arkisista yhteyksistä tuttuja muuhun tarkoitukseen suunniteltuja laitteita.
Tärkeä Wagner-lavastaja Wieland Wagnerin ja Svobodan ohella oli itävaltalainen Günther Schneider-Siemssen (1926–2015). Hän opiskeli Münchenissä mm. musiikkia, taidetta ja teatteriteidettä. Musiikkiopinnot jäivät, kun kapellimestari Clemens Kraus vakuutti hänet siitä, että musiikillisesti lahjakkaita lavastajia tullaan tarvitsemaan oopperan palveluksessa. Karajan arvosti Schneider-Siemsseniä niin paljon, ettei työskennellyt Salzburgissa kenenkään muun lavastajan kanssa 27 vuoteen. Karajanin mukaan hän kykeni visualisoimaan musiikin (Hase 1993, 26.) Schneider-Siemssen lavasti Wagnerin Ring-teokset elämänsa aikana yhteensä seitsemän kertaa, enemmän kuin kukaan muu maailmassa.
1941 Schneider-Siemssen tuli lavastajaharjoittelijaksi Münchenin valtionoopperaan.
1951 päälavastajaksi Salzburgin Landestheateriin.
1952 ensimmäiset suurkuvaprojisoinnit.
1954–1961 Bremenin valtionteatterin päälavastaja.
1957 vieraili Covent Gardenissa, alku kansainväliselle uralle.
1958–1962 Ring-tetralogia Covent Gardenissa.
1962 Herbert von Karajan palkkasi hänet Wienin valtionoopperaan päälavastajaksi.
1963–1975 vieraili lavastajana Wienin Burgtheaterissa.
1965–1990 toimi Salzburgin oopperajuhlien lavastajana, Karajan kapellimestarina.
1967 lavasti Wagnerin Ringin New Yorkin Metropolitan-oopperassa, uudestaan 1990-luvulla.
Schneider-Siemssenin näyttämökuvat ovat tyypillisesti massiivisten kolmiulotteisten lavastusten ja laajojen Panin suurkuvaprojektoreilla toteutettujen panoraamaprojisointien maisemia. Esimerkiksi Salzburg Festspielhaus, jossa Scneider-Siemssen on vaikuttanut eniten, on mittasuhteiltaan otollinen laajoille kuville. Näyttämöaukko on parikymmentä metriä leveä ja noin seitsemän metriä korkea.
Suomeen Schneider-Siemssenin vaikutus on ulottunut etenkin hänen entisen oppilaansa Siegwulf Turekin kautta, joka toimi opettajana ja professorina Teatterikorkeakoulun Valo- ja äänisuunnittelun laitoksella 1990-luvulla.
1970-luvulta lähtien Schneider-Siemssen työskenteli useita kertoja Yhdysvalloissa. Kokemuksensa perusteella hän korosti amerikkalaisen ja keskieurooppalaisen suunnittelun ja työtavan eroja. Euroopassa lavastajalla oli kokonaisvastuu niin lavastuksesta, valaistuksesta kuin puvustuksestakin.
En ymmärrä amerikkalaisia lavastajia, jotka eivät ole kiinnostuneet valaistuksesta, ja antavat valosuunnittelijan yksin huolehtia siitä. Valaistus voi pilata mitä hienoimman lavastuksen. Minä puolestani voin luoda lavastuksen vaikka ainoastaan valosta (Hase 1993, 27.)
1950-luvulla Schneider-Siemssen alkoi kehittää ajatusta näyttämöstä ”kosmisena tilana”. Kosminen elementti näyttäytyy Schneider-Siemssenin töissä suurina taivaan projisointeina, taivaan ja maan yhdistävissä lavastekappaleissa, kuten tylleissä ja lavarakenteiden ellipsin muodossa.
Kaikessa suuressa kirjallisuudessa kreikkalaisista nykypäivän avant gardeen on kosminen elementti. Meidän tehtävämme on tuoda esiin tämä kosminen tila (Hase 1993, 26.)
Schneider-Siemssen on ollut uranuurtaja projisointitekniikan keinojen kehittämisessä. Keinoja ovat mm:
Suurten keskieurooppalaisten oopperatalojen projisointikäytännöissä on yleensä käytössä yli kymmenkunta projektoria, parhaimmillaan jopa parikymmentä (Turek 1988).
Max Keller: https://blog.zhdk.ch/farblichtzentrum/max-keller/
Bergman, Gösta, M: Lighting in the theatre. Almqvist & Wicksell International. Tukholma 1977.
Burian, Jarka: Svoboda, Wagner: Josef Svoboda’s scenography for Richard Wagner’s operas. Wesleyan University Press, Middletown, 1983.
Hase, Thomas: Günther Schneider-Siemssen: Lord of the Rings. Theatre Crafts International, volume 27, maaliskuu 1993, nro 3.
Max Keller, Johannes Weiss: Light Fantastic: The Art and Design of Stage Lighting, Prestel Verlag, 2006.
Siegwulf Turekin projisointikurssi. Lahden kaupunginteatteri, 1988.