Disclaimer
The publisher has made every effort to contact the copyright holders of images exposed in the European Theatre History Study material and to obtain permission to publish them. This has not been possible in every case, however, and we would welcome correspondence from those individuals/companies whom we have been unable to trace. In case a permission would not be given, the images will be removed as soon as possible. Please contact lib.teak@uniarts.fi
Vastuuvapauslauseke
Julkaisija on tehnyt kaikkensa tavoittaakseen tässä julkaisussa käytettyjen kuvien oikeuksien omistajat ja saadakseen kuville julkaisuluvat. Se ei ole onnistunut kaikissa tapauksissa. Olisimme tyytyväisiä niiden henkilöiden/yhteisöjen yhteydenotoista, joita emme ole pystyneet jäljittämään. Mikäli ette halua kuvaa julkaistavan, poistamme sen ensi tilassa. Yhteydenotot lib.teak@uniarts.fi
1 Elävän tulen aika
-
-
Yöjuhlat Kuningatar Kristiinan kunniaksi Barberinin palatsissa Roomassa. F. Lauron ja F. Gagliardin öljymaalaus, 1656. [Wickham, Glynne: Teatterihistoria, värikuva 10]
-
-
Antiikin teatteri Epidauroksessa, 300-luku eKr. [Wickham, Glynne: Teatterihistoria, värikuva 4]
-
-
Neitsyen kuolema ja ylösnousemus, Gerolamo da Vicenza,1488. [Bergman Lighting in the theatre, s. 35]
-
-
Leonardo da Vincin suunnittelema valaisin, jossa oli värillinen lasikupu. [Bergman Lighting in the theatre, s. 54]
-
-
Commedia dell’arten henkilöhahmot ja tyypillinen lavastus [Bergman, Lighting in the Theatre, s. 150]
-
-
Serlion ihanteellisen näyttämön mittasuhteet, pohjapiirros. [Serlio: Scener och teatrar, ur architettura, s. 11]
-
-
Serlion ihanteellisen näyttämön mittasuhteet, poikkileikkaus. [Serlio: Scener och teatrar, ur architettura, s. 8–9]
-
-
Tragedialavastus [Serlio: Scener och teatrar, ur architettura, s. 21]
-
-
San Salvatoren oopperatalo 1675, näyttämökoneisto [Wickham, Glynne: Teatterihistoria, s. 107]
-
-
San Salvatoren oopperatalo 1675, pilvikulissit [Wickham, Glynne: Teatterihistoria, s. 107]
2 1700-luvun murros
-
-
Teatterin leikkaus, Patte [Bergman Lighting in the theatre, s. 194]
-
-
Schouwburg, Amsterdam, v. 1760. Voimakas valaistus kulissien väleissä. [Bergman Lighting in the theatre, s. 213]
-
-
David Garrick Thomas Ottwayn näytelmässä Venice Preserv’d. John Zoffany; öljymaalaus n. 1760. [Wickham Teatterihistoria, kuva 139]
-
-
De Loutherbourg, luolamaiseman luonnos [Bergman Lighting in the theatre, s. 217]
-
-
Drottningholmin teatteri, sali ja näyttämö [Drottnningholms Slottteater, s. 12–13]
-
-
Luolainferno, tekijä ehkä Lorenz Sundsröm. [Beijer, Agne: Drottnningholms slottteater på Lovisa Ulrikas och Gustaf III:s tid, s. 79]
-
-
Drottningholmin teatteri; ramppivalot, esirippu mekanismeineen, kulissiurat, ukkos- ja tuulikone [Drottnningholms Slottteater, s. 34]
-
-
Drottningholmin teatteri, sivuvalot takanäyttämöltä katsottuna. [Drottnningholms Slottteater, s. 25]
-
-
Drottningholmin teatterisali näyttämöltä, ramppivalot ja salin valaistus [Beijer, Agne: Drottnningholms slottteater på Lovisa Ulrikas och Gustaf III:s tid, s. 72]
3 1800-luvun näyttämöilluusioita
-
-
Teatro Argentina, Rooma, Näyttämö lavalta nähtynä, 1800-luvun loppupuoli. [Bergman: Lighting in the Theatre, s. 276]
-
-
Fantasmagoria-esitys, kuparipiirros Robertsonin muistelmateoksesta vuodelta 1831. [Huhtamo, Erkki: Elävän kuvan arkeologia, Gummerus 1997, s. 37]
-
-
Pepper’s Ghost, haamu heijastuu lasilevylle, v.1900 Pariisin maailmannäyttely. [Polieri Jacques Scénographie Nouvelle, s. 52]
-
-
Pepper’s Ghost -periaate. [Polieri Jacques Scénographie Nouvelle, s. 52]
-
-
Projisoitu Pepper’s Ghost, haamu ’Teatroskoopilla’ toteutettuna v. 1900 Pariisin maailmannäyttelyssä. [Polieri Jacques Scénographie Nouvelle, s. 52]
-
-
Liikkuva, läpikuultava taustakangas 1700-luvulta. Kankaan takana valonlähde, lattialavastuskappaleita etupuolella. [Bergman Den moderna teaterns genombrott 1890–1925, s. 165]
-
-
Liikkuvan panoraman periaate, v. 1848 John Banvard. [Wikipedia, Moving panorama 29.11.2015.]
-
-
Keskiyön messu Bryn kappelissa. [l’Association Louis Daguerre of Bry-sur-Marne, www.midley.co.uk/diorama/bry_2001expo.htm]
-
-
Valkyyriat, 3. näytös. Wagnerin ohjauksesta Bayreuthissa 1876.
[Volbach, Walter: Adolphe Appia Prophet of the Modern Theatre. s. 7]
4 Valaistustekniikka liekistä sähköön
-
-
Commedia dell’arten henkilöhahmot ja tyypillinen lavastus [Bergman, Lighting in the Theatre, s. 150]
-
-
Bozze-valaisimen rekonstruktio [Compulite Danor Museum]
-
-
Kiillepeilillä varustetun valaisimen rekonstruktio. [Compulite Danor Museum]
-
-
Drottningholmin teatterisali näyttämöltä, ramppivalot ja salin valaistus [Beijer, Agne: Drottnningholms slottteater på Lovisa Ulrikas och Gustaf III:s tid, s. 72]
-
-
Drottningholmin teatteri, sivuvalot takanäyttämöltä katsottuna. [Drottnningholms Slottteater, s. 25]
-
-
Kaksiputkinen taikalyhty 1870–1880-luvulta. [Huhtamo, Erkki: Fantasmagoria. Elävän kuvan arkeologiaa, Suomen elokuva-arkisto 2000, s. 46]
-
-
Argandin lamppu [Compulite Danor Museum]
-
-
Argandin lampun periaate. [Compulite Danor Museum]
-
-
David Garrick Thomas Ottwayn näytelmässä Venice Preserv’d. John Zoffany; öljymaalaus n. 1760. [Wickham Teatterihistoria, kuva 139]
-
-
Winsorin luento kaasuvalosta Lyceum-teatterissa v. 1804 [Bergman: Lighting in the Theatre, s. 254]
-
-
Kaasuvalon värinvaihtomekanismi [Rees, Terence: Theatre Lighting in the age of gas. London 1978, s. 36]
-
-
Teatro Argentina, Rooma, Näyttämö lavalta nähtynä, 1800-luvun loppupuoli. [Bergman: Lighting in the Theatre, s. 276]
-
-
Kalkkivalonheitin [Compulite Danor Museum]
-
-
Kalkkivalon mekanismi. Piikkiin asetettua kalkkikivenpalaa hehkutettiin hapen ja vetykaasun seoksella. [Compulite Danor Museum]
-
-
Queen Katharine’s dream. Illustrated London News, 26 (1855). [Rees, Terence: Theatre Lighting in the age of gas. London 1978, s. 53]
-
-
Hiilikaarilamppu vuodelta 1857. Valaisimen keksi Victor Serrin ja sitä valmisti ranskalainen instrumenttivalmistaja Breguet. [www.sparkmuseum.com/LIGHTING.HTM]
-
-
Kaarivalolla toteutettu auringonvalon efekti The Lost Pleiade -esityksessä, näyttämöltä katsottuna. Piirros London News, 14, 1849 [Rees, Terence: Theatre Lighting in the age of gas. London 1978, s. 67]
-
-
Kaarivalolla toteutettu auringonvalon efekti, näyttämön takaa nähtynä. [Rees, Terence: Theatre Lighting in the age of gas. London 1978, s. 66]
-
-
Kaasu- ja sähkövalaisimien sijoitus, Pariisin ooppera 1887. [Rees, Terence: Theatre Lighting in the age of gas. London 1978, s. 180]
-
-
Pariisin oopperan valopöytä etunäyttämön alla 1887. [Rees, Terence: Theatre Lighting in the age of gas. London 1978, s. 177]
-
-
Pariisin oopperan sähkövoimalaitos oopperan kellarissa 1887. Piirros L’Illustration-lehdessä Pariisi 18.6.1887. [Rees, Terence: Theatre Lighting in the age of gas. London 1978, s. 178]
-
-
Hartmannin Baby lens-heittimet portaalivalosillalla. The Return of Peter Grimm, Belasco Theatre 1911 [Bergman Lighting in the theatre, s. 309]
-
-
Strand Light Console oli tuotannossa v. 1935–1955. [The Strand Archive]
-
-
Strand Patt.20 kaarivalonheitin oli varustettu tasokuperalla linssillä, liukusäädettävällä fokuksella ja käsikäyttöisellä sulkimella. Tuotannossa v. 1915–1925. [The Strand Archive]
-
-
Strandin Patt.23 profiilivalonheitin oli tuotannossa v. 1953–1983. [The Strand Archive]
5 Realismi ja naturalismi
-
-
Vastapainonäyttämö kahdessa kerroksessa, Madison Square theatre [Wickham, Glynne: Teatterihistoria, s. 183]
-
-
Hehkulamput motivoivana valona. [Tarja Ervasti]
-
-
Motivoitu valo vahvistaa hehkulamppujen vaikutelmaa. [Tarja Ervasti]
-
-
Theatre Libre, Zola: Maa [Wickham, Glynne: Teatterihistoria, s. 219]
-
-
Queen Katharine’s dream. Illustrated London News, 26 (1855). [Rees, Terence: Theatre Lighting in the age of gas. London 1978, s. 53]
-
-
Romeo ja Julia 1882, lavastus Craven ja Telbin. [Wickham, Glynne: Teatterihistoria, s. 205]
-
-
Girl from the Golden West, 4. näytös, saluunakohtaus, 1905. [Lise-Lone Marker: David Belasco. Naturalism in the American theatre. Kuva 10]
-
-
Darling of the Gods, 1902. [Lise-Lone Marker: David Belasco. Naturalism in the American theatre. Kuva 5]
-
-
Hartmannin Baby lens-heittimet portaalivalosillalla. The Return of Peter Grimm, Belasco Theatre 1911 [Bergman Lighting in the theatre, s. 309]
-
-
Kirsikkapuisto, 3. näytös, 1904 Moskova [Wickham, Glynne: Teatterihistoria, s. 218]
-
-
Stanislavskin ja Craigin Hamlet Moskovan taiteellisessa teatterissa 1912, loppukohtaus.[Bergman, Gösta M: Den moderna teaterns genombrott 1890–1925, s. 228]
6 Modernismin edelläkävijät
-
-
R.E. Jones Macbeth, Juhlakohtaus [Drawings for the Theatre by Robert Edmond Jones. Kuva 12]
-
-
Thomas Wilfred Nimetön opus 161, 1966. [Lumia International Lyskunst, Charlottenborg Udstillingsbygning 1999, s. 39]
-
-
Thomas Wilfred Nimetön opus 161, 1966. [Lumia International Lyskunst, Charlottenborg Udstillingsbygning 1999, s. 39]
-
-
Thomas Wilfred Nimetön opus 161, 1966. [Lumia International Lyskunst, Charlottenborg Udstillingsbygning 1999, s. 39]
-
-
Thomas Wilfred Nimetön opus 161, 1966. [Lumia International Lyskunst, Charlottenborg Udstillingsbygning 1999, s. 39]
-
-
Valkyyriat, 3. näytös. Appian varhainen luonnos. [Volbach, Walter: Adolpeh Appia Prophet of the modern theatre. s. 48]
-
-
Valkyyriat, 3. näytös. Appian varhainen luonnos. [Volbach, Walter: Adolpeh Appia Prophet of the modern theatre. s. 48]
-
-
Rhytmic space, Appian luonnos [Volbach, Walter: Adolpeh Appia Prophet of the modern theatre. s. 86]
-
-
Helleraun teatteri, Gluck, Orfeus ja Eurydice, Manalaan laskeutumisen lavastus. [Volbach, Walter: Adolpeh Appia Prophet of the modern theatre. s. 90]
-
-
Rheingold, näytös 2 [Volbach, Walter: Adolpeh Appia Prophet of the modern theatre. s. 147]
-
-
Rheingold, näytös 2 [Volbach, Walter: Adolpeh Appia Prophet of the modern theatre. s. 147]
-
-
Basel. Valkyrie 1. näytös, Siegmund ja Sieglinde [Volbach, Walter: Adolpeh Appia Prophet of the modern theatre. s. 155]
-
-
Basel. Valkyrie 2. näytös [Volbach, Walter: Adolpeh Appia Prophet of the modern theatre. s. 155]
-
-
Basel. Valkyrie 3. näytös, sotilassiluetit [Volbach, Walter: Adolpeh Appia Prophet of the modern theatre. s. 155]
-
-
Edward Gordon Craig: Isadora Duncan, piirros 1905 [E.G.Craig: Index to the story of my days, s. 256]
-
-
The Arrival, luonnos 1901 [E.G.Craig: Index to the Story of My Days, s. 241]
-
-
Stanislavskin ja Craigin Hamlet Moskovan taiteellisessa teatterissa 1912, loppukohtaus.[Bergman, Gösta M: Den moderna teaterns genombrott 1890–1925, s. 228]
-
-
Scene, luonnos [Bergman, Gösta M: Den moderna teaterns genombrott 1890–1925, s. 224]
-
-
Aiskhyloksen Orestes Circus Schumannissa v. 1911. [Bergman Lighting in the Theatre, s. 344]
-
-
Pyöröhorisontti 1900-luvulta [Polieri Jacques: Scénographie Nouvelle. s. 26]
-
-
The Miracle, 1911 London Olympia. [Rosenfeld, Sybil: A Short History of Scene Design in Great Britain. Basil Blackwell, Oxford 1973, s. 167]
-
-
The Miracle, Century Theatre, 1924 The Miracle New Yorkissa, Norman Bell Geddes’in lavastus [Larson, Orville: Scene Design in the American Theatre from 1915 to 1960. s. 77]
-
-
Jalomielinen aisankanattaja, Ljubov Popovan konstruktivistinen lavastus [Rudnitsky, Konstantin, Russian & Soviet theatre. Tradition & the Avant-garde. Thames and Hudson 1988, s. 122]
-
-
Princess Brambilla, ohjaus Tairov 1920 Moskova. [Theatre Journal Dec 1980, The Johns Hopkins University Press, s. 495]
7 Teatterin avant garde
-
-
Dada-esitys Relâche Théâtre de Champs-Elyséessä v. 1924 [Clarke, Mary ja Crisp, Clement: Design for ballet, Hawthorn books 1978, s. 162]
-
-
Giacomo Balla, Fuori d’artificio värikuva [Brockett, Oscar, Mitchell, Margaret, Hardberger, Linda: Making the Scene, Tobin Theatre Arts Fund, Texas, s. 146]
-
-
Malevitshin lavastus Voitto auringosta -oopperaan. Kohtaus Auringonkantajat. Lavastuksen ja pukujen värit muutettiin värivalon avulla. Performanssiryhmät Homo $ ja Jack Helen Brut tekivät esityksestä rekonstruktion 1987. [Anja Salmela]
-
-
Malevitshin lavastus Voitto auringosta -oopperaan. Kohtaus Auringonkantajat. Lavastuksen ja pukujen värit muutettiin värivalon avulla. Performanssiryhmät Homo $ ja Jack Helen Brut tekivät esityksestä rekonstruktion 1987. [Anja Salmela]
-
-
Byronin Kain, 1923. [L’ekspressionisme dans le Théatre Européen s. 207]
-
-
Richard Weichertin ohjaus Hasencleverin näytelmästä Der Sohn 1918. [L’ekspressionisme dans le Théatre Européen s. 22, 23]
-
-
Richard Weichertin ohjaus Hasencleverin näytelmästä Der Sohn 1918. [L’ekspressionisme dans le Théatre Européen s. 22, 23]
-
-
Strindbergin näytelmä Tie Damaskoon, ohjaus Per Lindberg vuonna 1926. [L’ekspressionisme dans le Théatre Européen s. 305]
-
-
Metallitanssi [Goldberg, RoseLee, Performance art from Futurism to the Present. Thames and Hudson. 1988, s. 119]
-
-
Hirschfield-Mackin Valonäytelmä. [Lux Feininger. Farkas Molnár: The Theater of the Bauhaus. kuva 8]
-
-
Kiesler R.U.R. [Goldberg, RoseLee, Performance art from Futurism to the Present, Thames and Hudson 1988, s. 116]
-
-
Gropiuksen Totaalisen teatterin suunnitelma Piscatorille. Frontaali katsomissuunta. Projisointi näyttämön cykloramalle ja katsomon seinille yhteensä 14 projisointipisteestä. [Farkas Molnár: The Theater of the Bauhaus. s. 13]
-
-
Osittain ympäröity näyttämö. [Farkas Molnár: The Theater of the Bauhaus. s. 13]
-
-
Kokonaan ympäröivä katsomo areenanäyttämön ympärillä. [Farkas Molnár: The Theater of the Bauhaus. s. 13]
8 Saksan poliittinen teatteri
-
-
John Heartfieldin juliste historialliseen revyyseen Trotz alledem!, 1925. [Erwin Piscator 1893–1966 s. 101]
-
-
Das Trunkene Shif v.1926. Vankila Ranskassa ja sotilassairaala. [Erwin Piscator 1893–1966. s. 105]
-
-
Gropiuksen Totaalisen teatterin suunnitelma Piscatorille. Frontaali katsomissuunta. Projisointi näyttämön cykloramalle ja katsomon seinille yhteensä 14 projisointipisteestä. [Farkas Molnár: The Theater of the Bauhaus. s. 13]
-
-
Osittain ympäröity näyttämö. [Farkas Molnár: The Theater of the Bauhaus. s. 13]
-
-
Kokonaan ympäröivä katsomo areenanäyttämön ympärillä. [Farkas Molnár: The Theater of the Bauhaus. s. 13]
-
-
All the King’s men v. 1948 [Erwin Piscator 1893–1966. s. 29]
-
-
Sota ja rauha 1955. Piscatorin alavalonäyttämö ”Lichtbühne” [Erwin Piscator 1893–1966. s. 105]
-
-
Äiti Peloton (Mutter Courage) Berliner Ensemblessa [Molinari, Cesare. Theatre through the ages. Cassel & Company. 1975, s. 302]
-
-
Kolmen pennin ooppera 1928. Lavastus Caspar Neher. [Willett, John: Caspar Neher, Brecht’s designer, s. 103]
-
-
Äiti Peloton tunnistaa poikansa kapteeni Tillyn teltassa. Berlau, Ruth ja Brecht, Bertolt: Mutter Courage und ihre Kinder. [Szenenfotos der Aufführungen des Deutschen Theaters, des Berliner Ensemble und der Münchener Kammerspiele. 1958. s. 15]
-
-
Äiti Pelottoman vankkurileiri. Berlau, Ruth ja Brecht, Bertolt: Mutter Courage und ihre Kinder [Szenenfotos der Aufführungen des Deutschen Theaters, des Berliner Ensemble und der Münchener Kammerspiele. 1958. s. 54]
9 Valaistuksen metodit muovautuvat
-
-
Théâtre du Soleil, lavastaja Guy-Claude Francois [Guy-Claude Francois]
-
-
Suomen Kansallisoopperan päänäyttämö. [Suomen Kansallisooppera, Heikki Tuuli]
-
-
Wagnerin Siegfried Metropolitan-oopperassa v. 1972, Schneider-Siemssein lavastus, alkuperäisohjaus Karajan. [Metropolitan Opera Guild, archives.metoperafamily.org/Imgs/Siegfried7273.03.jpg]
-
-
Hehkulamput motivoivana valona. [Tarja Ervasti]
-
-
Motivoitu valo vahvistaa hehkulamppujen vaikutelmaa. [Tarja Ervasti]
-
-
Näyttämöalue jaetaan alueisiin, joihin suunnataan etuvalot molemmilta puolilta 45 asteen kulmassa. [Tarja Ervasti]
-
-
Leikkauspiirustus [Tarja Ervasti]
-
-
Jean Rosenthalin valosuunnittelu ja Isamu Noguchin lavastus Martha Grahamin koreografiassa Night Journey. [stagelightingtextbook.com/spotlighting-the-history-of-women-lighting-designers]
-
-
Metropolis-musikaali Lontoossa 1989. Lavastus Ralph Koltai, valosuunnittelu David Hersey. [Brockett, Oscar, Mitchell, Margaret, Hardberger, Linda: Making the Scene, Tobin Theatre Arts Fund, Texas, s. 317. Kuva Martine Franck]
-
-
Andrew Lloyd Webber, Phantom of the Opera. Valosuunnittelu David Hersey 1988. [Pilbrow, Richard: Stage Lighting design, 1997, s. 230. Kuva Clive Barda]
-
-
Théâtre du Soleil, lavastaja Guy-Claude Francois [Guy-Claude Francois]
-
-
Hajautettu näyttämöratkaisu Théâtre du Soleil’n esityksessä 1789. [Brockett, Oscar, Mitchell, Margaret, Hardberger, Linda: Making the Scene, Tobin Theatre Arts Fund, Texas, s. 310. Kuva Ralph Koltai]
-
-
Théâtre du Soleil, lavastaja Guy-Claude Francois [Guy-Claude Francois]
-
-
Marivaux La Dispute. Théâtre National Populaire, 1973. Ohjaus Patrice Chéreau, lavastus Richard Peduzzi. [Spectacles 70–75 Dans Le Monde. Kuva 93.]
-
-
Italiaaninen näyttämö. Madame sans gêne, 2004, lavastus Guy-Claude Francois. [Guy-Claude Francois]
-
-
Madame sans gêne, 2004, lavastus Guy-Claude Francois [Guy-Claude Francois]
-
-
Wieland Wagner uudisti Wagnerin oopperoiden visuaalisen ilmeen. Tristan ja Isolde Bayreuthissa v. 1966 [luniversfantastiquederw.e-monsite.com/album-photos/tristan-und-isolde-acte-iii]
-
-
Schneider-Siemssenin lavastus yhdistää projisoidun ja kolmiulotteisen tilan. Wagnerin Reininkulta Metropolitan-oopperassa v. 2009. [The New York Times 3.6.2015]
-
-
Tristan ja Isolde Salzburgin oopperajuhlilla, Karajan –Schneider-Siemssen -tuotanto v. 1972
[luniversfantastiquederw.e-monsite.com/album-photos/gunther-schneider-siemssen]
-
-
Svobodan lavastus ja valaistus Verdin oopperaan Sisilialaiset vesperit, Hampurin valtionooppera 1969. [Bergman Lighting in the Theatre, s. 386]
-
-
Svobodan ja Radokin Polydiaekran Montrealin Expossa v. 1967 [Albertová, Helena: Josef Svoboda scénograf, s. 194]
-
-
Wagnerin Tristan ja Isolde Bayreuthissa 1974. Ohjaus August Everding [Albertová, Helena: Josef Svoboda scénograf, s. 242]
10 Tanssivalaistus
-
-
Balettiesitys Varsovan hoviteatterissa. Öljymaalaus, n. 1780. [Bergman Lighting in the theatre, s. 109]
-
-
Edward Gordon Craig: Isadora Duncan, piirros 1905 [E.G.Craig: Index to the story of my days, s. 256]
-
-
Vindhäxor, Fjärran från Kaukasus, Tukholma 1982, valaistus Ilkka Volanen [Ilkka Volanen]
-
-
Leon Bakstin lavastus Scheheradzade-balettiin v. 1910. [Brockett, Oscar, Mitchell, Margaret, Hardberger, Linda: Making the Scene, Tobin Theatre Arts Fund, Texas, s. 240]
-
-
Charles Hallo, Firebird. Ballerina Tamara Karsavina valokiilassa. [Clarke, Mary ja Crisp, Clement: Ballet in Art: from renaissance to the present, Ash & Grant Ltd, London 1978, s. 129]
-
-
La Chatte, Pariisi 1927. [Clarke, Mary ja Crisp, Clement: Design for ballet, Hawthorn books 1978, s. 150]
-
-
Dada-esitys Relâche Théâtre de Champs-Elyséessä v. 1924 [Clarke, Mary ja Crisp, Clement: Design for ballet, Hawthorn books 1978, s. 162]
-
-
Le Danse Feu, Tulitanssi [Gabriele Brandstetter – Brygida Ochaim: Loïe Fuller. Tanz – Licht – Spiel – Art Nouveau. Värikuva 15]
-
-
Serpentiinitanssin valosuunnitelma. [Piirros Ewald Thiel. Gabriele Brandstetter – Brygida Ochaim: Loïe Fuller. Tanz – Licht – Spiel – Art Nouveau. s. 29]
-
-
Dark Meadow of the Soul, 1946. Isamu Noguchin lavastus ja Jean Rosenthalin valaistus. [Smithsonian Studies in American Art, Winter 1990 volume 4, number 1, s. 12]
-
-
Crystal and Sphere 1990. Valokuvaaja Caravaglia muokkasi media-aineistoja, joita projisoitiin tanssijoihin. [Gitelman, Claudia, Martin, Randy, ed.: The Returns of Alvin Nikolais, Wesleyan University Press, Connecticut, 2007, kuvaliite. Kuva Tom Caravaglia]
-
-
Kaksi tanssijaa samassa puvussa. Grotto 1973. [Gitelman, Claudia, Martin, Randy, ed.: The Returns of Alvin Nikolais, Wesleyan University Press, Connecticut, 2007, kuvaliite. Kuva Tom Caravaglia]
-
-
Vindhäxor, Blå närmast vatten – Ödegårder, Dansens hus 2007. Koreografia Eva Lundqvist, valosuunnittelu Tarja Ervasti. [Lesley Leslie-Spinks]
-
-
Vindhäxor, Blå närmast vatten – Ödegårder, Dansens hus 2007. Koreografia Eva Lundqvist, valosuunnittelu Tarja Ervasti. [Lesley Leslie-Spinks]
-
-
Vindhäxor, Blå närmast vatten – Ödegårder, Dansens hus 2007. Koreografia Eva Lundqvist, valosuunnittelu Tarja Ervasti. [Lesley Leslie-Spinks]
-
-
Vindhäxor, Blå närmast vatten – Ödegårder, Dansens hus 2007. Koreografia Eva Lundqvist, valosuunnittelu Tarja Ervasti. [Lesley Leslie-Spinks]
-
-
Pina Bausch, Der Fensterputzer 1997. [Kaufmann, Ursula: Pina Bausch und das Tanztheater Wuppertal – nur du. Sivunumeroimaton]
-
-
Vindhäxor, Cheeta Running, Dansens hus 2013. Koreografia Eva Lundqvist, valosuunnittelu Tarja Ervasti. [Lesley Leslie-Spinks]
-
-
Vindhäxor, Cheeta Running, Dansens hus 2013. Koreografia Eva Lundqvist, valosuunnittelu Tarja Ervasti. [Lesley Leslie-Spinks]
11 Nykyteatterin monimuotoisuus
-
-
Monteverdi, Poppean kruunaus, 2015. Ohjaus Vilppu Kiljunen, lavastus, video- ja valosuunnittelu Tarja Ervasti, pukusuunnittelu Marja Uusitalo. [Sakari Viika]
-
-
Den Kongelige Ballet Kobenhavn, Swan Lake, 2015. Mikki Kuntun valosuunnittelu ja lavastus. [Mikki Kunttu]
-
-
Teatteri Quo Vadis esiintyy jurtassa, 2010. [Tarja Ervasti]
-
-
Tomi Humaliston koollekutsuman Pimeä projekti -työryhmän esitys Zodiak – Uuden tanssin keskuksen Galleria Kandelassa 2007 [Tomi Humalisto]
-
-
Gropiuksen Totaalisen teatterin suunnitelma Piscatorille. Frontaali katsomissuunta. Projisointi näyttämön cykloramalle ja katsomon seinille yhteensä 14 projisointipisteestä. [Farkas Molnár: The Theater of the Bauhaus. s. 13]
-
-
Osittain ympäröity näyttämö. [Farkas Molnár: The Theater of the Bauhaus. s. 13]
-
-
Kokonaan ympäröivä katsomo areenanäyttämön ympärillä. [Farkas Molnár: The Theater of the Bauhaus. s. 13]
-
-
The Miracle, 1911 London Olympia. [Rosenfeld, Sybil: A Short History of Scene Design in Great Britain. Basil Blackwell, Oxford 1973, s. 167]
-
-
Gudrun’s 4. sang, Tørdokken Holmen, Opera Nord 1996 [Jørgen Borg ja Tomas Bertelsen]
-
-
Gudrun’s 4. sang, Tørdokken Holmen, Opera Nord 1996 [Jørgen Borg ja Tomas Bertelsen]
-
-
Gudrun’s 4. sang, Tørdokken Holmen, Opera Nord 1996 [Jørgen Borg ja Tomas Bertelsen]
-
-
Gudrun’s 4. sang, Tørdokken Holmen, Opera Nord 1996 [Jørgen Borg ja Tomas Bertelsen]
-
-
Gudrun’s 4. sang, Tørdokken Holmen, Opera Nord 1996 [Jørgen Borg ja Tomas Bertelsen]
-
-
Gudrun’s 4. sang, Tørdokken Holmen, Opera Nord 1996 [Jørgen Borg ja Tomas Bertelsen]
-
-
Gudrun’s 4. sang, Tørdokken Holmen, Opera Nord 1996 [Jørgen Borg ja Tomas Bertelsen]
-
-
Gudrun’s 4. sang, Tørdokken Holmen, Opera Nord 1996 [Jørgen Borg ja Tomas Bertelsen]
-
-
Gudrun’s 4. sang, Tørdokken Holmen, Opera Nord 1996 [Jørgen Borg ja Tomas Bertelsen]
-
-
Suomen Kansallisoopperan päänäyttämö. [Suomen Kansallisooppera, Heikki Tuuli]
-
-
Yksinkertainen ohjelmoitava valopöytä Tatarakas-hevosteatterissa v. 2004. [Sirje Ruohtula]
-
-
Monteverdi, Poppean kruunaus, 2015. Ohjaus Vilppu Kiljunen, lavastus, video- ja valosuunnittelu Tarja Ervasti, pukusuunnittelu Marja Uusitalo. [Sakari Viika]
-
-
Monteverdi, Poppean kruunaus, 2015. Ohjaus Vilppu Kiljunen, lavastus, video- ja valosuunnittelu Tarja Ervasti, pukusuunnittelu Marja Uusitalo. [Sakari Viika]
-
-
Joutsenlampi, Göteborgin baletti. Koreografia Jorma Uotinen, valosuunnittelu Mikki Kunttu. [Mikki Kunttu]
-
-
Joutsenlampi, Göteborgin baletti. Koreografia Jorma Uotinen, valosuunnittelu Mikki Kunttu. [Mikki Kunttu]
-
-
Joutsenlampi, Göteborgin baletti. Koreografia Jorma Uotinen, valosuunnittelu Mikki Kunttu. [Mikki Kunttu]
-
-
Strinberg, Ett Drömspel Stockholms Stadsteater 1998. Ohjaus, lavastus ja valosuunnittelu Robert Wilson, valaistus Andreas Fuchs, Robert Wilson. [Lesley Leslie-Spinks]
-
-
Strinberg, Ett Drömspel, Stockholms Stadsteater, 1998. Ohjaus, lavastus ja valosuunnittelu Robert Wilson, valaistus Andreas Fuchs, Robert Wilson. [Lesley Leslie-Spinks]
-
-
Strinbergin Ett Drömspel Stockholms Stadsteater suuri näyttämö 1998.
Ohjaus, lavastus ja valosuunnittelu Robert Wilson, valaistus Andreas Fuchs, Robert Wilson. [Lesley Leslie-Spinks]
-
-
Lepagen ohjaama Kaija Saariahon L’Amour de Loin, Metropolitan Opera 2016 [www.metopera.org/Discover/Articles/Featured-Articles/a-sea-apart]