10.4
Laajentunut koreografia: yhdessä olemisen ja tekeminen eri tavat

10.4
Laajentunut koreografia: yhdessä olemisen ja tekeminen eri tavat

Tanssi ja koreografian tänä päivän lukuisiin erilaisiin määrittelyihin ja ilmenemisen tapoihin voi tutustua Teatteri & Tanssi + Sirkus lehden nettijulkaisussa, jossa 12 tanssitaiteen toimijaa – Veera Nevanlinna, Tiina Suhonen, Jorma Uotinen, Paula Tuovinen, Ari Tenhula, Minna Vainikainen, Simo Kellokumpu, Raisa Rauhamaa, Arja Tiili, Pirjo Yli-Maunula, Minna Tawast ja Kirsi Monni – vastaavat kysymyksiin Mitä on koreografia? Mitä on tanssi?

Erään käytännöllisen esimerkin ns. laajentuneen koreografian ilmenemisestä tarjoaa Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun Esittävien taiteiden tutkimuskeskuksessa taiteellista tutkimusta tekevän koreografi Simo Kellokummun (2016) ja (2017) artikkelit. Niissä hän kertoo omasta koreografisista näkemyksistään ja työskentelystään kontekstuaalisen koreografian parissa, jossa koreografia paikantuu liikkeen, ihmisruumiin ja ympäröivän olosuhteen välisiksi suhteiksi. Kellokummulle koreografian ja sen luominen ei ole perinteisestä liikekirjoitusta, vaan lukemisen praktiikkaa. Koreografia voi materialisoitua taiteeksi ei ainoastaan näyttämötilaan asettuvana tanssijoiden esittämänä tanssiesityksenä, vaan myös muilla tavoin kuten valokuvina, installaatioina, videoina tai internetissä elävinä teoksina, jotka aktivoivat katsojaa liikkeen pohtimiseen ja koreografiseen avoimuuteen.  Simo Kellokummun taiteelliseen tutkimukseen kuuluva videoteos Mesh .

Kirsi Monnin luento (2009) sosiaalisen koreografiasta avaa Suomessa vierailleiden ja vaikuttaneiden sosiaalisen koreografin kehittelijöiden Steve Valkin ja Michel Klienin ajattelua.  Heidän mukaansa ekologisesta maailmankuvasta nousevat näkemykset järjestelmäajattelusta ja taiteen rituaalista muutosvoimista voivat tuottaa ja luoda uudenlaisia paikkoja taiteilijoille ja kansalaisten kohdataamiselle sekä osallistumiselle luovaan toimintaan.

Avartuneet käsitykset tanssista ja koreografiasta ovat vaikuttaneet myös tanssin ns. ”soveltavaan” käyttöön. Kirsi Törmin (2016, 42–44) väistöstutkimuksesta poimittu teksti tarjoaa lyhyen johdatuksen suomalaiseen nykytanssiin ja yhteisötanssiin sekä avaa käsitteitä koreografia, koreografinen prosessi, vuorovaiktus, kontankti, yhteisötaide, soveltava ja osallistava taide. Zodiakin yleisötyövastaavan Katja Kirsin (2007) artikkeli kertoo yleisötyöstä ja sen erilaisista muodoista Zodiakin yleisöstyössä. Yhteisötanssitaiteilija Pia Lindyn ajatuksiin ja kokemuksiin erilaisten ihmisryhmien kanssa työskentelystä voi tutustua Taru Ahon (2012) liikekieli.comiin tekemässa haastattelussa.

Vuonna 1999 perustettu Myrskyryhmä keskittyy nykytanssin pohjalta yhteisöllisiin tanssiprojekteihin erilaisten ryhmien kanssa. Alla ryhmän Liikkuva kuva -työpajat (2016) puolivälin kuulumisia.

Artikkelit

Mitä on koreografia? Mitä on tanssi? 2013. – www.teatteritanssi.fi/4926-mita-on-koreografia-mika-on-tanssia

Kellokumpu, Simo. 2017Koreografia lukemisen praktiikkana. Julkaisematon käsikirjoitus.

Kellokumpu, Simo. 2016. ”Liikkeistä, ympäristöistä, koreografioista.” Uusi Alku 1/1. – www.liikekieli.com/uusi-alku-012016/liikkeista-ymparistoista-ja-koreografioista

Monni, Kirsi. 2009. “Sosiaalisen koreografian lähtökohtia – dialogisuus, järjestelmäajattelu ja taiteen rituaalisuus muutosvoimana.” Luento Taikaloikka seminaarissa Vantaalla. – www.kirsimonni.net/uploads/2/8/0/1/28016987/sosiaalisen_koreografian_lähtökohtia_monni_2011.pdf

Törmi, Kirsi. 2016. ”Suomalainen nykytanssi.” ja ”Keskeisiä käsitteitä.” teoksessa Kirsi Törmi Koreografinen prosessi vuorovaikutuksena. Helsinki: Teatterikorkeakoulu, Acta Senica 46, 42–44 ja 73–86. – helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/161453/Acta_Scenica_46.pdf?sequence=1

Katja, Kirsi. 2007. ”Tietäen ja tanssien – Yleisötyön moninaiset mahdollisuudet.” Teoksessa Raija Ojala & Kimmo Takala (toim.) Zodiak Uuden tanssin tähden. Helsinki: Like, 172–180.

Aho, Taru. 2012. “Kahvia, teetä ja ajatuksia juuri valitun yhteisötanssitaiteilija Pia Lindyn kanssa” – www.liikekieli.com/archives/4954