8.4
De internationella mästarna

8.4
De internationella mästarna

Som tidigare påpekats, ökade tavelmåleriet och konsthandeln under barocken. Många av konstnärerna arbetade internationellt, deras verk var efterfrågade på olika håll i Europa och de var anställda än vid det ena hovet och än vid det andra. Periodens kanske populäraste målare var spanjoren Velázquez och nederländaren Rubens.

Velázques (1599–1660)

I likhet med många andra europeiska konstnärer besökte även spanjoren Diego Velázquez Rom, t.o.m. ett par gånger. Kanske det var där han influerades av Caravaggio. Caravaggios påverkan framträder särskilt i Velazquez dramatiska hantering av ljuset och i synnerhet i den näst intill kärva realismen i hans tidiga verk. Den spanska kungen Filip IV engagerade honom som hovmålare. I det spanska hovet fanns en stor mängd av Tizians arbeten. Det är möjligt att Tizians virtuosa penselteknik inspirerade Velazquez till ett allt friare måleriskt uttryck.

Till Velazquez omfattande produktion hör religiösa verk och porträtt. Hans mästerverk anses vara ett stort grupp-porträtt, som i allmänhet går under benämningen Hovdamerna (8/19). I denna målning frigjorde sig Velazquez totalt från grupp- porträttens traditionella formalitet.

Huvudgestalten är en docklikt vacker prinsessa, infanta, som står ungefär i mitten av scenen. Hovdamerna bugar sig mot henne medan hovdvärgarna står bakom en vilande hund. I spegeln i bakgrunden kan man se kungaparet, som betraktar som om utifrån denna informella akt. Till vänster står Velazquez med pensel och palett i handen. En gåtfull stämning vilar över målningen och den inbjuder till ett flertal tolkningar.

Rubens (1577–1640)

Peter Paul Rubens, bördig från Antwerpen i Nederländerna, var förutom målare även diplomat och en till fullo internationell världsman. I tidens anda vistades även han i Italien där han tillägnade sig en myckenhet av allt vad konsten lyckats uppnå. Han blev Europas mest efterfrågade målare och fick beställningar från olika delar av kontinenten (8/19b).

Hans stil är i allmänhet lätt igenkännbar. Han målade bl.a. stora mytologiska verk med en myckenhet av naken hud som han återgav ymnigt rodnande. Han behärskade det stora formatet som han hanterade livfullt måleriskt (8/19b). Han målade även landskap och porträtt, och gjorde en enorm mängd med teckningar och skisser. Rubens verkstad var speciellt känd för de monumentalverk hans gesäller gjorde på basen av hans teckningar och skisser.