Suomen teatterihistoria on verkkokirja, joka tarjoaa laajan ja melko yksityiskohtaisen kuvauksen teatterista ja sen lähitaiteista Suomessa. Aineisto on kirjoitettu yliopistotasoiseen opiskeluun. Yleiskuvausta ei ole kaikin […]
Teatteritaiteen ja teatterielämän historia Suomessa on jäsentyy ensimmäiseltä jaksoltaan Turun kulttuurisen johtoaseman loppuun. Ruotsin osana Turku oli itäisten maakuntien piispan, yliopiston ja hovioikeuden kaupunki – […]
Toinen pääluku käsittelee Suomen suuriruhtinaskunnan eli autonomian ajan (1809–1917) ensimmäiset 45 vuotta (1827–1872), painopisteenä Helsingin teatterielämän kuvaus. Se perustuu pääosin Ester-Margaret von Frenckellin ja Sven Hirnin […]
Kun Suomalainen Teatteri aloitti toimintansa 1872, se oli pian käytännössä kaksi teatteria. Ne kaksi teatteria eivät ole pelkästään Suomalainen Teatteri ja Suomalainen Ooppera, joka toimi […]
Suomen teatterihistorian neljäs jakso alkaa Suomen Kansallisteatterin uuden rakennuksen valmistumisesta sekä sortovuosien ja suurlakon aikaisen kansalaistoiminnan aktivoitumisen vuosista. Suomeen syntyi rinnakkain porvariston teatteri ja työväestön […]
Itsenäisen Suomen teatterihistoriaa 1930–1950-luvuilla leimaavat edelleen voimistuva ammattilaistuminen, sekä teatterikentän monipuolinen organisoituminen ja etenkin sotienjälkeinen aloitteellisuus. Valtion ja kaupunkien lähinnä porvarienemmistöisten valtuustojen toimesta pantiin alulle […]
Tämän osion kattamat vuodet 1959–1978, lähes kaksi vuosikymmentä muodostavat Suomen suuren yhteiskunnallisen murroksen, johon kietoutui poliittis-kulttuurinen murros. Samaan aikaan osuvat dynaamiset teatterin uudistumisen vuosikymmenet ja […]
Akateemisen nuorison uudenlainen orientoituminen alkoi tarkoittaa ”1970-luvun” kääntymistä ”1980-luvuksi”. Sitä leimasi irtisanoutuminen neuvostouskollisesta kommunismista ja toisaalta jatkuvan teollisen kasvun ideologiasta. Uuden ajan merkkeinä alettiin tunnistaa […]
Lamavuosien vaikutusta teatterien rahoituspohjaan 1990-luvun alkuvuosina on kommentoitu jo edellisen jakson lopussa. Seurauksena oli monin paikoin kasvavaa riippuvuutta katsojaluvuista ja ohjelmiston keventymistä, vaikka asian osoittaminen […]