Useat Bibienat toimivat aktiivisesti myös teatteriarkkitehteina. Giuseppe Bibienasta (1669–1757) sanotaan, että hän suunnitteli Italiaan enemmän oopperataloja kuin yksikään toinen arkkitehti. Hänen mestariteoksenaan pidetään Bayreuthin vanhan hovioopperan (Markgräfliches Opernhaus) katsomoa Saksassa. Se havainnollistaa osuvasti, kuinka näyttämön barokkiset muodot valtasivat myös katsomotilat. Koko interiöörille on ominaista barokille tyypillisten kuperien ja koverien muotojen sekä kullatusta stukosta valmistettujen koristeköynnösten ylenpalttisuus. Omalla parvellaan, suoraan vastapäätä näyttämöä, sijaitsee kunniapaikalla hallitsijan aitio. Se on kuin oma pienoisnäyttämönsä, minkä vuoksi aitio vetikin yleisön huomiota puoleensa siinä missä varsinainen näyttämöaukkokin. Yleisön olikin mahdollista seurata muissa katsomon osissa tapahtuvaa sosiaalista draamaa tarkasti, sillä katsomossa oli aikakauden yleisen käytännön mukaan täysi valaistus koko esityksen ajan.

Vuonna 2018 restauroituna avattu Bayreuthin barokkiteatteri (Markgräfliches Theater) on suurin ja katsomoltaan parhaiten säilynyt barokkiteatteri. Vuonna 1748 Bayreuthin ruhtinaskunnan hallitsijaparin hääjuhlallisuuksiin valmistuneen teatterin suunnitteli aikansa tärkein teatteriarkkitehti, italialainen Giuseppe Bibiena. Bayerische Schlösserverwaltung Sakari Viika
Bayreythin barokkiteatterin näyttämökoneiston pienoismalli 1750-luvulta. Se noudattelee 1600-luvulta peräisin olevaa tapaa, jossa sivukulissit vaihdetaan näyttämön alla olevilla kulissivaunuilla. Niistä näyttämölle nousee telineet, joihin kulissit on kiinnitetty. Niiden liikkeet koordinoidaan köysillä ja näyttämön alapuolisilla rattailla, joilla operoidaan myös yläkulisseja. Bayerische Schlösserverwaltung (Margravial Opera House Bayreuth 2018, 125)
Barokkinäyttämön tilailluusiot luotiin vaihdettavin sivu- ja yläkulissein, jotka tarkkojen laskelmien mukaan loivat illuusion yhtenäisestä, kauas jatkuvasta näkymästä. Yhtenäiseltä vaikuttava katto on maalattu vertikaaleille yläkulissien liuskoille. Sivukulisseja varten näyttämön lattiassa oli pitkät uurtomaiset aukot. Niistä näyttämön alta nousivat tuet, joihin kulissit oli kiinnitetty. Näyttämön alla tuet olivat kiinni rattaissa, joita liu’uttamalla sivukulissit saatiin nopeasti vaihdettua. Tässä teatterissa näyttämö on modernisoitu, eikä uria enää ole – eli nähtävä lavastus on alkuperäismaalaukseen perustuva moderni rekonstruktio. Bayerische Schlösserverwaltung Sakari Viika
Bayreuthin barokkiteatterin suunnitteluun ja sen lavastuksiin osallistui ainakin kolme Bibiena-lavastajasuvun jäsentä. Lavastajana toimi Giuseppe Bibienan poika Carlo. Kuvassa näyttämökuva, jonka hän suunnitteli teatterin avajaisiin vuonna 1748. Bayerische Schlösserverwaltung Sakari Viika
Bayreuthin barokkiteatterin katsomo ja näyttämö. Bayerische Schlösserverwaltung Sakari Viika

Vaikka 1700-luvun oopperataloja on säilynyt kymmeniä, vain yhdessä niistä on enää jäljellä alkuperäinen näyttämökoneisto. Kyse on pienestä hovioopperasta Drottningholmin palatsialueella Tukholman lähellä. Vuonna 1766 rakennettu oopperatalo suljettiin – käytännössä unohdettiin – ja säilyi siten alkuperäisessä asussaan aina 1920-luvulle asti. Drottningholmin ooppera toimii nykyään teatterimuseona ja näyttämönä, jossa esitetään 1600–1700-lukujen ooppera- ja tanssiteoksia aikakautensa näyttämötekniikalla ja -estetiikalla. Alkuperäisen puisen näyttämökoneistonsa lisäksi Drottningholmin toinen teatterihistoriallinen aarre on Carlo Bibienan (1728–1787) suunnittelemat alkuperäiset kulissisarjat.

Drottningholmin linnateatterissa lähellä Tukholmaa on alkuperäisen 1700-luvun loppupuolen näyttämökoneiston lisäksi säilynyt monia vanhoja lavastekertoja. Kuvassa kaupunkinäkymä. Teatterissa käytetään nykyään alkuperäistä kynttilävalaistusta simuloivia sähkövaloja. Bengt Wansenius Drottningholms Slottsteater, Stockholm

Vaikka Drottningholmin teatteri on kooltaan suhteellisen vaatimaton, sen koneisto antaa erinomaisen kuvan siitä, miten barokkinäyttämö monitaiteellisena taikalaatikkona toimi. Se häkellyttää nykyaikaiseenkin näyttämötekniikkaan tottuneen katsojan. Silmänräpäyksessä tapahtuvat näyttämäkuvan vaihdot suoritetaan koneistolla, joka vastaa Torellin laitteistoa 1600-luvulta. Lattiaan uurrettuja kapeita aukkoja pitkin rullataan tankovaunu-järjestelmän varassa vaihdettavat sivukulissit. Etunäyttämöllä on neljä ryhmää neljän uran aukkoja, mikä mahdollistaa neljä nopeaa kulissivaihtoa.

Drottningholmin teatterin sivukulissien vaihtojärjestelmä: nopeasti vaihdettavat sivukulissit on kiinnitetty näyttämön alla oleviin kulissivaunuihin, jotka on koordinoitu köysistöllä etunäyttämön alla olevaan sylinteriakseliin. Takanäyttämön alla olevalla vaakasuoralla sylinteriakselilla operoitiin yläkulisseja, jotka eivät näy tässä piirroksessa. Piirros Gustaf Kull (Drottningholm Court Theatre: Its advent, fate and preservation 1993, 79)

Takanäyttämöllä uria on vähemmän. Kattokulissit laskeutuvat ylhäältä ja ne sopivat aina sivukulisseihin. Myös monenlaiset pilvimuodostelmat lasketaan ylhäältä. Niitä ovat esimerkiksi näyttämöä kehystävät pilvet, hissin lailla toimiva roolihenkilöä kannattava pilvirykelmä, joka avautuu, sekä yksittäisten hahmojen lennättämiseen tarkoitetut, eri tavoin leijuvat pilvet.

Yksi Drottningholmin teatterin monista pilviefekteistä: sivulle ja ylös siirrettävien pilvien keskelle näyttelijät voivat laskeutua pilvivaunulla. Piirros Gustaf Kull (Drottningholm Court Theatre: Its advent, fate and preservation 1993, 89)

Drottningholmin teatterissa roolihenkilöt ja lavaste-elementit voivat nousta näyttämön alta näyttämölle liu’uttamalla avattavien ja suljettavien lattialuukkujen kautta. Takanäyttämöllä on puolestaan oma tilansa siirrettävälle merikoneelle. Meri saadaan aaltoilemaan ja myrskyämään pyörittämällä korkkiruuvimaisia telineitä, joihin on pingotettu kangasputkia. Näyttämökoneiston yhteyteen liittyy myös valaistuksen säätelyjärjestelmä. Sen avulla sivukulissien taakse jääviä kynttilä- ja öljylampputorneja voidaan kääntää näyttämöä kohti tai siitä poispäin. Alaramppivalojen rivistöä voidaan puolestaan nostaa ja laskea valon tarpeen mukaan. Vanhat valolähteet on nykyään korvattu niitä tarkkaan jäljittelevillä sähkölampuilla. Näyttämöaukko on mahdollista peittää ylhäältä laskettavalla rullattavalla esiripulla. Kaikki nämä toiminnot koordinoidaan hamppuköysillä, joita kontrolloidaan käsivintturien ja rumpuakselien avulla näyttämön ylä- ja alapuolella. On arvioitu, että kaikkien laitteiden samanaikaiseen käyttöön tarvittiin yhteensä 42 näyttämömiestä.

Drottningholmin teatterin näyttämökoneisto on kokonaan puusta, samoin kuin sen katsomo, joka on tosin marmoroitu maalaamalla ja koristeltu stukolla sekä paperimassalla. Teatterin akustiikka on loistava, minkä vuoksi sitä käytetään usein vanhan musiikin äänityspaikkana. Oman lisänsä teatterin akustisiin ominaisuuksiin antavat sylinterimäisen pyöritettävä, tuulen viuhuntaa imitoiva tuulikone sekä orkesterin yläpuolelle ullakolle kätketty ukkoskone. Se on kivillä täytetty kourumainen laatikko, joka välikattoon iskeytyessään simuloi koko taloa tärisyttävää ukkosen jyrähdystä. Laitteista oli eri teattereissa erilaisia versioita. Esimerikiksi Parman herttuallisessa teatterissa niihin kuului vielä herneillä tai pavuilla täytetty puuputki, jota käännettäessä syntyi sateen ääni. (Tarkempi kuvaus näyttämökoneistosta löytyy lähteessä Drottningholm Court Theatre: Its Advent, fate and preservation 1993, 74–97.)

Ukkoskone on suuri puinen laatikko, jonka sisälle pannaan kiviä tai metalliharkkoja. Laatikon pyörät on hammastettu siten, että sitä näyttämön päällä liikutettaessa syntyy jyrinää. Casa della Musica, Parma. Sakari Viika
Sadekone on pitkä puinen laatikko tai putki, jonka sisällä on spiraalimainen osa. Putkea kallistettaessa sisään laitetut pavut tai herneet synnyttävät sateen ropinaa muistuttavan äänen. Tuulikone on puinen akselirumpu, jonka päälle on pingotettu kangas. Rumpua pyöritettäessä syntyy tuulta imitoiva ääni. Casa della Musica, Parma. Sakari Viika