Baletin vahvuus on kertomuksessa satojen vuosien yhtenäisestä taiteellisesta kehityksestä, joka alkoi eurooppalaisissa hoveissa 1500-luvulla. Lähemmin tarkasteltuna baletin historiassa on kuitenkin nähtävissä hyvin erilaisia itseymmärryksen tapoja, joissa taidemuodon sisältö ja tarkoitus muuttuvat osana laajempaa kulttuurihistoriallista muutosta. Osion tekstit avaavat niin baletin monipuolista historiaa kuin sen vaikutusta taidetanssiin laajemmin.

Hanna Järvinen: Baletin kulttuurihistoriaa – eurooppalaisen taidetanssin viisisataa vuotta

  • Hovin tanssista taidetanssiksi
  • Barokkiteatterin tilasta hevosenkenkäteatteriin
  • Tanssi kirjoittamisena
  • Sallé, Garrick, Noverre ja näyttämö kuvana
  • Romantiikan aika – toiminnallisesta baletista tunnelmabalettiin
  • Miimi vs. tanssi
  • 1800-luvun jälkipuoli – kohti yhä visuaalisempaa spektaakkelia
  • ’Uusi’ ja ’vanha’ baletti Venäjällä
  • Djagilevin (ja vähän muidenkin) venäläinen baletti
  • Avantgarde ja uusklassismi – baletti musiikin ilmentymänä
  • 1900-luvun monet tyylit
  • Nykybaletti
  • Balettitunnilla
  • Lopuksi

Mikael Aaltonen: William Forsythen postdraamallinen baletti ja koreografiset installaatiot

  • Balanchinesta kohti postdraamallista balettia
  • Installaatio, koreografinen objekti ja sosiaalinen koreografia

Hanna Järvinen: Orientalismi baletissa

  • Orientalismin kritiikkiä ja historian valkopesua

Jukka O. Miettinen: Orientalismin pitkä historia

  • Maailmannäyttelyt ja tanssi
  • Orientalistisen tanssin kultakausi

Hanna Järvinen: Kevätuhri